MCSE | Magyar Csillagászati Egyesület

A Csillagászat Napja: 2015. április 25.

2015-ben április 25-ére esik a Csillagászat Napja. Országszerte számos helyszínen rendkívüli nyitva tartással, járdacsillagászattal, távcsöves bemutatókkal várják az érdeklődőket helyi csoportjaink és társszervezeteink. Az este távcsöves látnivalói: a Hold, a Vénusz és Jupiter.

Sarki fény látszott Magyarországról

Március 17-én az esti órákban az ország több pontján is sarki fényt észleltek. A jelenséggel kapcsolatos beszámolókat, képeket a Meteor szabadszemes rovata számára kérjük elküldeni.

2015 a Kozmikus Fény éve

Az ENSZ és az UNESCO a 2015-ös évet a Fény Nemzetközi Évének nyilvánította. A Fény Évében emlékezünk Einstein általános relativitáselméletének 100., és a kozmikus háttérsugárzás felfedezésének 50. évfordulójára is.

Égi kalendárium: 2015. április

Április az egyre rövidülő éjszakák és a kora esti látványosságok hónapja. Kiváló Merkúr-láthatóság, hajszálvékony holdsarló és egy szép együttállás teheti emlékezetessé ezt a hónapot. Április 25-én pedig a Csillagászat Napja köszönt ránk!

MCSE ifjúsági tábor a Hortobágyon

Idei ifjúsági táborunkat a Hortobágyi Nemzeti Park Fecskeház erdei házban tartjuk, július 11-16. között, a 14-19 éves korosztály számára.

Részleges napfogyatkozás, teljes siker!

Tökéletes időjárás mellett, óriási érdeklődéssel övezve zajlott a mai napfogyatkozás. Az utóbbi időszak legjelentősebb országos távcsöves bemutatóján több mint 38 ezer érdeklődő vett részt 90 helyszínen. Az MTA székházánál tartott bemutatón becslések szerint 2000, a Polaris Csillagvizsgálóban 1000, Sopronban és Szegeden is 2000-2000 érdeklődő kísérte figyelemmel a jelenséget.

Megjelent: Meteor csillagászati évkönyv 2015

Csillagászati évkönyvünk 2015-re szóló kötetében részletes előrejelzéseket adunk a következő évben várható csillagászati jelenségekről, és áttekintést a közelmúlt csillagászati eredményeiről. A kötet szerzői között ismét a legjobb hazai szakembereket és a téma iránt elkötelezett, tapasztalt amatőrcsillagászokat találjuk.

MCSE-tagtoborzó 2015

Az 1946-ban alapított Magyar Csillagászati Egyesület hazánk legrégibb és legnagyobb létszámú csillagászati szervezete, melynek tagjai Magyarországon és a határon túl is tevékenykednek. Egyesületünk tudománynépszerűsítő és tehetséggondozó munkája mellett szervezi az amatőrcsillagász mozgalmat, koordinálja a megfigyelőmunkát, táborokat, országos bemutatókat és találkozókat szervez, továbbá fenntartja az óbudai Polaris Csillagvizsgálót.

A hónap témája a Polarisban: Óbuda csillagai V.

Kerületünkben élt és alkotott Tamkó Sirató Károly, a magyar avantgárd egyik kiváló képviselője, aki számos “kozmikus” verssel is gazdagította a magyar irodalmat.

Magyarország távcsövei

Az elmúlt évtizedekben gyökeresen megváltozott az amatőrcsillagászok műszerezettsége, melyet időről időre felmértünk a Meteor olvasói körében, illetve nyári távcsöves találkozóinkon. Itt az ideje, hogy a felmérést megismételjük, ezúttal on-line kérdőív segítségével.

Egy százalék a csillagászatnak

Az SZJA 1%-ából származó felajánlások immár hagyományosan egyesületünk legfontosabb és legértékesebb bevételi forrásai közé számítanak, hiszen azt a bizalmat is megmutatják, amivel a csillagászat barátai kitüntetik a Magyar Csillagászati Egyesületet.

Kulin György-emléktábla Óbudán

Január 28-án, Kulin György születésének 110. évfordulóján mintegy 80 főnyi érdeklődő vett részt az emléktábla avatóján az óbudai Polaris Csillagvizsgálóban.

Meteor 2015 Távcsöves Találkozó

Idei nagy távcsöves találkozónkat augusztus 13-16. között tartjuk Tarjánban, a Német Nemzetiségi Táborban. Gyere el Te is! Hozd el távcsövedet, hozd el családodat, észlelő jókedvedet! Az  MCSE nagy nyári találkozója távcsöveseknek és mindenkinek, akit érdekel a csillagok világa.