MCSE | Magyar Csillagászati Egyesület

Magyarország távcsövei

Az elmúlt évtizedekben gyökeresen megváltozott az amatőrcsillagászok műszerezettsége, melyet időről időre felmértünk a Meteor olvasói körében, illetve nyári távcsöves találkozóinkon. Itt az ideje, hogy a felmérést megismételjük, ezúttal on-line kérdőív segítségével.

Csillagászat amatőr szemmel: asztrofotós kiállítás a Polarisban

A Fény Nemzetközi Éve első eseménye lesz a Polarisban két amatőrtársunk, Bajmóczy György és Czinder Gábor közös asztrofotós kiállítása. Mindenkit szeretettel várunk a kiváló fotókat bemutató kiállításon február 3-án 19 órakor!

2015 a Kozmikus Fény éve

Az ENSZ és az UNESCO a 2015-ös évet a Fény Nemzetközi Évének nyilvánította. A Fény Évében emlékezünk Einstein általános relativitáselméletének 100., és a kozmikus háttérsugárzás felfedezésének 50. évfordulójára is.

MCSE-tagtoborzó 2015

Az 1946-ban alapított Magyar Csillagászati Egyesület hazánk legrégibb és legnagyobb létszámú csillagászati szervezete, melynek tagjai Magyarországon és a határon túl is tevékenykednek. Egyesületünk tudománynépszerűsítő és tehetséggondozó munkája mellett szervezi az amatőrcsillagász mozgalmat, koordinálja a megfigyelőmunkát, táborokat, országos bemutatókat és találkozókat szervez, továbbá fenntartja az óbudai Polaris Csillagvizsgálót.

A magyarországi csillagászat évszázadai – emlékülés Ponori Thewrewk Aurél tiszteletére

Az MCSE és az MTA CSFK CSI emlékülést szervez Ponori Thewrewk Aurél tiszteletére. Az ülés színhelye az MTA Társadalomkutató Központ Jakobinus terme (Budapest I. ker., Országház u. 30.), időpontja március 7., 10–16 óra.  A részvétel ingyenes, de regisztrációköteles (az mcse@mcse.hu címen kérjük jelezni a részvételt.)

A hónap témája a Polarisban: Óbuda csillagai III.

Kerületünk csillagászati érdekességei közül következzék most a Teremtés-dombormű, amely valamikor az Alkotás utcában álló  Alkotás-házat díszítette.

Meteor 2015 Távcsöves Találkozó

Idei nagy távcsöves találkozónkat augusztus 13-16. között tartjuk Tarjánban, a Német Nemzetiségi Táborban. Gyere el Te is! Hozd el távcsövedet, hozd el családodat, észlelő jókedvedet! A 25 évvel ezelőtt újjáalakult MCSE nagy nyári találkozója távcsöveseknek és mindenkinek, akit érdekel a csillagok világa.

Égi kalendárium: 2015. január

Ha az égbolt állapota is úgy akarja, a Quadrantidák meteorzáporával heverhetjük ki a szilveszteri fáradalmakat. A Merkúr igen kedvező esti láthatósága mellett Jupiterhold-jelenségek sorát és észlelhetjük. Fényes üstökös az esti égen: Terry Lovejoy ötödik felfedezése.

Karácsonyi égbolt (2014)

Hosszú-hosszú borult, ködös időszak után december közepére valamelyest javult időjárásunk, és újra lehetőség nyílt megfigyelések végzésére. Hogyan látják tagjaink az idei karácsonyi égboltot december 24-én 16:00 és december 27-én 24:00 között?

Évnyitó pest-budai csillagséta

Évnyitó csillagsétára invitáljuk a főváros csillagászati múltja iránt érdeklődőket január 10-én. Rég eltűnt csillagvizsgálók, régi csillagászok nyomait kutatjuk, felidézve a boldog békeidők csillagászatát.

Égi kalendárium: 2014. december

A decemberi égbolt látnivalói között sok érdekességet találunk – feltéve, hogy egyáltalán lesz derült ég az első téli hónapban. Bizakodjunk!

A hónap témája a Polarisban: Óbudai csillagai II.

Folytatjuk óbudai csillagászati kalandozásainkat. Még tart a Galilei-év (450 évvel ezelőtt született a tudós), ezért emlékezzünk most Horváth Árpád tudománytörténészre is, aki a harmincas évek végén kereste fel Galilei emlékhelyeit.

Megjelent: Meteor csillagászati évkönyv 2015

Csillagászati évkönyvünk 2015-re szóló kötetében részletes előrejelzéseket adunk a következő évben várható csillagászati jelenségekről, és áttekintést a közelmúlt csillagászati eredményeiről. A kötet szerzői között ismét a legjobb hazai szakembereket és a téma iránt elkötelezett, tapasztalt amatőrcsillagászokat találjuk.

Csillagászati diákolimpia középiskolásoknak

A 2014-2015-ös tanévben ismét országos diákvetélkedőn mérhetik össze tudásukat a csillagászat iránt érdeklődő tanulók. A nyertesek a 9. Nemzetközi Csillagászati és Asztrofizikai Diákolimpián képviselhetik hazánkat Indonéziában.