Győrújbaráti üstökösvadászat | MCSE

Győrújbaráti üstökösvadászat

Közös észleléseink célja, hogy a győri MCSE-csoport valamennyi tagja élvezhesse a távcsöves észlelés élményét, hogy megtanuljuk egymástól a távcsőhasználat csínját-bínját, és az égen való tájékozódást.

Január 8-án délután 5 órától várta csoportunkat a házigazda, Kereszty Zsolt. Egész nap azért fohászkodtunk, hogy maradjon meg a szép idő, hogy este kicsit hódolhassunk szenvedélyünknek.

Mivel a jó idő kitartott, a társaság folyamatosan szállingózott a helyszínre. Fő programként az üstökös megtekintését hirdettük meg, de természetesen egy csillagvizsgálóban mindig van látványosság.

Több társunknak pl. a kupola fő műszere is újdonság volt még, így hát az első út oda vezetett. Megcsodálhattuk az amerikai álom egyik „példányát”, a MEADE 14" f/10 LX200GPS Schmidt–Cassegrain távcsőrendszert, amelynek csupán a látványa is élmény, főként, ha bele is tekint az ember.

Odalent, a kupola előtt is gyülekeztek a távcsőcsodák. Összesen 9 műszer és kb. 25 szempár tapadt az égre folyamatosan.

Hol egyikünk, hol másikunk kiáltotta világgá, hogy melyik műszerben éppen milyen égi objektum látható.

Így került távcsővégre természetesen a Machholz-üstökös, az Orion-köd, az M81–82, az M48, az M78, a Szaturnusz, a Perseus-ikerhalmaz, a Fiastyúk és társaik.

Zsolt segítségével, kisebb csoportokban, a CCD-kamera titkaiba is bepillantást nyerhettünk. Bizton állíthatom, hogy lenyűgöző eredményeket lehet elérni egy ilyen apró kütyüvel. Egy kattintás ide, egy oda, szaladjunk a kupolába megnézni, hogy a kupola rése megfelelő helyen van-e, még két kattintás, és már jön is a kép.

A háziasszony jóvoltából forró teával melegíthettük torkunkat és kezünket, majd a pizza is megérkezett a tea mellé.

A társaság kora hajnalig bírta a hideget, amikor mindenki hazatért, hogy aludjon egyet a friss élményekre.

Ezúton is köszönjük Zsoltnak és családjának a vendéglátást.