Kellemes karácsonyi ünnepeket!

A Jézus születését bejelentő égi jel, a betlehemi csillag asztronómiai magyarázatára számtalan szerző vállalkozott már, többek között Ponori Thewrewk Aurél is foglalkozott a témával Csillagok a Bibliában  című könyvében. A kutatók többféle csillagászati jelenséggel is próbálták azonosítani a betlehemi csillagot: tűzgömb, üstökös, nóva- vagy szupernóva-robbanás, okkultáció, bolygóegyüttállás mind-mind szerepelt már a jelöltek között. A leginkább elfogadott magyarázat szerint a Jupiter és a Szaturnusz ritka, hármas együttállása lehetett a betlehemi csillagként ismert jelenség. Ez az együttállás az időszámításunkat megelőző 7. évben következett be, vagyis ezt az évet tekinthetjük Jézus születési évének.

A régi ábrázolások többnyire fényes csillagként mutatják a jelenséget, azonban gyakoriak az üstökösábrázolások is. Karácsonyi köszöntőnk illusztrációján ragyogó csillag vezeti a napkeleti bölcseket a betlehemi jászol felé. A gyönyörű ókeresztény mozaik a ravennai San Appolinare Nuovo bazilikában látható, és az V. század végén készült. Ez az első ábrázolás, mely nevén nevezi a napkeleti bölcseket (magyar nevükön Gáspárt, Menyhértet és Boldizsárt).

Linkajánló