Kellemes karácsonyi ünnepeket és boldog új évet! | MCSE

• Fórum

• Médiatár

• RSS Csillagászat.Hu

• Forrongó cefeida, ahogy a Kepler látta 2016. szeptember 28, szerda
      Négy évnyi folyamatos megfigyelés még a legapróbb részleteket is megmutatja a változócsillagokról: magyar csillagászok elsőként mutatták ki konvektív cellák jelenlétét egy pulzáló óriáscsillagban.  A cefeida csillagok óriási fény- és méretváltozáson mennek keresztül, néhány napos vagy hetes periódussal. Annyira fényesek, hogy
      Plachy Emese
    • Folyékony óceán rejtőzhet a Pluto jeges felszíne alatt 2016. szeptember 26, hétfő
      A Pluto hatalmas kráterét létrehozó becsapódás modellezésével egy kutatócsoport új becslést adott a törpebolygó jeges felszíne alatt feltételezett folyékony óceán vizének vastagságára. Már tavaly, a NASA New Horizons űrszondájának Pluto melletti elrepülésekor, az első visszaküldött adatok alapján felmerült, hogy a
      Kovács József
    • Félárnyékos holdfogyatkozás 2016. szeptember 25, vasárnap
      2016. szeptember 16-án félárnyékos holdfogyatkozásnak lehettek szemtanúi azok, akik a holdkelte utáni órákban figyelték égi kísérőnket. A Hold bolygónk félárnyékán haladt keresztül, ezért a fényességcsökkenés egy teljes fogyatkozáséhoz képest kevésbé volt feltűnő, de a holdperem elsötétedése így is érdekes látványt
    • Mennyire lehet változatlan egy változócsillag? 2016. szeptember 21, szerda
      Magyar kutatók egy vörös törpecsillag megfigyelései alapján arra jutottak, hogy a stabil mágneses tér még nem tesz unalmassá egy égitestet, sőt. A gyorsan forgó, mágnesesen aktív csillagok hálás célpontok csillagászati szempontból: igen aktívak és a hideg foltokkal borított felszín szerkezete
      Vida Krisztián
    • Minden korábbinál részletesebb felvételek egy üstökös széteséséről 2016. szeptember 20, kedd
      A Hubble-űrtávcső napokban közzétett felvételei minden korábbinál részletesebb betekintést nyújtanak egy szétesett üstökösmag életébe, ahol a töredékek mozgása egyenként is nyomon követhető. Az üstökösök magja valójában egy parányi, törékeny, jeges-poros kis égitest, amely a Nap körül kering. A legújabb kutatások szerint
      Tóth Imre-Sárneczky Krisztián
    • A leggyorsabb csillag 2016. szeptember 18, vasárnap
      Száz évvel ezelőtt fedezte fel Edward Emerson Barnard amerikai csillagász a legnagyobb sajátmozgású csillagot az Ophiuchus csillagképben. A Nyílcsillag már néhány év alatt is jelentősen megváltoztatja égi helyzetét. Kocsis Antal, Balatonfűzfő A nagy sajátmozgású csillagokat két szempont miatt érdemes vizsgálni.
    • A Pluto festi vörösre a legnagyobb holdját 2016. szeptember 16, péntek
      Egy évvel a New Horizons átrepülése után a kutatók rájöttek, hogy miért vörös a Pluto legnagyobb holdjának, a Charonnak a sarki régiója az űreszköz történelmi jelentőségű felvételein. A NASA New Horizons űrszondája majdnem egy évtizednyi utazás után 2015 július közepén
      Kovács József
    • 31 tonnás vasmeteoritot találtak Argentínában 2016. szeptember 14, szerda
      Nagytömegű, mondhatni XXXL méretű vasmeteoritot fedezett fel Carlos Ariel Cerrutti és Mario Ariel Vesconi, a chacói Csillagászati Társaság két tagja. A szeptember elején talált 30,9 tonnás példányt szisztematikus keresés eredményeként, vélhetően speciális mélykeresős fémdetektor segítségével fedezték fel kb. 5 m
      Kereszty Zsolt
    • Csillagászati szakkörök indulnak a Polaris Csillagvizsgálóban 2016. szeptember 13, kedd
      Szeptember folyamán négy különböző szakkört indít az óbudai Polaris Csillagvizsgáló - minden korosztály számára. bővebben →
      Magyar Csillagászati Egyesület
    • A kilencedik bolygó keresése közben nagyon távoli új objektumokat találtak 2016. szeptember 12, hétfő
      A Naprendszer feltételezett kilencedik bolygójának keresése közben amerikai csillagászok nagy földi távcsövekkel különleges égitesteket fedeztek fel. A Naprendszer feltételezett kilencedik bolygójának keresése közben amerikai csillagászok 4 és 6,5 méteres nagy földi teleszkópokkal több, nagyon távoli objektumot találtak, amelyek a Nap
      Tóth Imre

Kellemes karácsonyi ünnepeket és boldog új évet!

Kedves MCSE-tagok, kedves barátaink! Kellemes karácsonyi ünnepeket kívánunk közeledve a Csillagászat Nemzetközi Évének végéhez. Az elmúlt évhez hasonlóan ismét arra kérünk titeket, hogy küldjétek el az MCSE címére asztrofotóitokat, mégpedig azokat, amelyek december 21-én 0 óra és 31-én 24 óra között születtek. Ha lehet, a képek mellé írjatok néhány sort a készítés körülményeiről, és osszátok meg velünk karácsonyi, “csillagászatévvégi” gondolataitokat is! Képeiteket, üzeneteiteket az MCSE e-mail címén (mcse@mcse.hu) várjuk.

Az első felvételt Budapestről kaptuk, Megyes Istvántól, a Hold és a Jupiter együttállásáról. A kép december 21-én 15:45 UT-kor készült:

Az együttállás TWAN-stílusban, Veszprémből! A két égitest a piarista templom fölött áll együtt Ladányi Tamás fotóján.

Müller Dániel Kristóf felvétele december 24-én este készült Szabadszálláson a Bika csillagképről, Olympus Fe-120 kompakt fényképezőgéppel.

Bácskai Csegő ezzel a szép holdfotóval kíván boldog karácsonyt az amatőröknek. SW 200/1000 Newton, EQ-5 mechanikán. A 4 darabból álló mozaik Logitech Fusion webkamerával készült december 23-án.

A Rozetta-köd Francsics László felvételén.

Landy-Gyebnár Mónika Veszprém határából fotózta ezt a meteort december 26-án hajnalban. A képen jól látható a Corvus négyszöge.

Sebők Tibor december 26-a párás estéjén készítette holdfotóját Debrecenben.

MISSING DST IMAGE!!!!
December 26-án kora este Landy-Gyebnár Mónika fotózta ezt a Hold-halót Veszprémből

Holdhaló december 28-án Veszprémből, Landy-Gyebnár Mónika felvételén

Hold, Fiastyúk, kondenzcsík TWAN-stílusban, december 28-án (Ladányi Tamás)

MISSING DST IMAGE!!!!
Az SN 2009mf az IC 65-ben. Tordai Tamás CCD-felvétele a Polaris Csillagvizsgáló C-11-esével készült.

A Clavius és vidéke Müller Dániel december 26-i fotóján. 150/1200-as SW Dobson, Olympus FE-120 fényképezőgép.

A Clavius-kráter Hadházi Csaba december 26-i felvételén.

MISSING DST IMAGE!!!!
Protuberancia-mozi december 29-éről. Molnár Péter animációja 11:06-tólkb.80 percen át követi az eseményeket, 2 percenként készült felvételek alapján.

A Hold és az M45, ahogyan Újvárosy Antal fotózta Jósvafőről, december 28-án.

Kísérleti Lófej! A kép készítése közben a 90%-os Hold épp a Fiastyúkot  ostromolta. Az ég tiszta volt, de a hmg persze a hold miatt nagyon gyenge,  úgy 3-4 közötti volt. A 7nm-es H-alfa szűrő megtette a hatását, a nyers képek is már szépek, de a  háttérfény magas és a kontraszt sem túl jó a Hold miatt.
5×10 perc ISO 1600-on a 200/710-es asztrográffal, 5DmkII + Baader 7nm H-alfa,
se dark, se flat, se semmi, csak a képeket átkonvertáltam tiff-be és
leátlagoltam, meg a vignettálást kivágtam. Éder Iván felvétele Ágasvárról készült.

Almádi Geri felvétele december 28-án készült az Orion-ködről, 130/650-es Skywatcher Newton-távcsővel, Celestron Advanced EQ5 GoTo mechanikán, Nikon D90-es fényképezőgéppel, UHC szűrővel. 10 kép, 20 perc összexpozició, ISO 800, kézzel vezetve.

A fotó 18:57 UT-kor készült Dávodon. Sajnos elég felhős volt az égbolt,  több fotót nem is tudtam készíteni. 156/1035-ös Newton-távcső, 25 mm-es ortho okulár, Sony DSC-N2 ultrakompakt. (Pócsai Sándor)

Brlás Pál (Szeged) fotója a részleges holdfogyatkozásról,. bujkáló felhők között. Canon EOS 400 D, 75-300 mm f/4-5,6 USM III EF.

A holdfogyatkozás Kecskemétről, 19:51 UT-kor. 80/600 SW ED apo, Canon EOS  300D, ISO 800 érzékenységen.

Juhász András a tatai csillagvizsgálóból készítette felvételét 200/1000-es Newton-távcsővel és Canon EOS 1000D fényképezőgéppel 19:56-kor