Napórás találkozó szeptember 19-én | MCSE

• Fórum

• Médiatár

• RSS Csillagászat.Hu

• Mennyire lehet változatlan egy változócsillag? 2016. szeptember 21, szerda
      Magyar kutatók egy vörös törpecsillag megfigyelései alapján arra jutottak, hogy a stabil mágneses tér még nem tesz unalmassá egy égitestet, sőt. A gyorsan forgó, mágnesesen aktív csillagok hálás célpontok csillagászati szempontból: igen aktívak és a hideg foltokkal borított felszín szerkezete
      Vida Krisztián
    • Minden korábbinál részletesebb felvételek egy üstökös széteséséről 2016. szeptember 20, kedd
      A Hubble-űrtávcső napokban közzétett felvételei minden korábbinál részletesebb betekintést nyújtanak egy szétesett üstökösmag életébe, ahol a töredékek mozgása egyenként is nyomon követhető. Az üstökösök magja valójában egy parányi, törékeny, jeges-poros kis égitest, amely a Nap körül kering. A legújabb kutatások szerint
      Tóth Imre-Sárneczky Krisztián
    • A leggyorsabb csillag 2016. szeptember 18, vasárnap
      Száz évvel ezelőtt fedezte fel Edward Emerson Barnard amerikai csillagász a legnagyobb sajátmozgású csillagot az Ophiuchus csillagképben. A Nyílcsillag már néhány év alatt is jelentősen megváltoztatja égi helyzetét. Kocsis Antal, Balatonfűzfő A nagy sajátmozgású csillagokat két szempont miatt érdemes vizsgálni.
    • A Pluto festi vörösre a legnagyobb holdját 2016. szeptember 16, péntek
      Egy évvel a New Horizons átrepülése után a kutatók rájöttek, hogy miért vörös a Pluto legnagyobb holdjának, a Charonnak a sarki régiója az űreszköz történelmi jelentőségű felvételein. A NASA New Horizons űrszondája majdnem egy évtizednyi utazás után 2015 július közepén
      Kovács József
    • 31 tonnás vasmeteoritot találtak Argentínában 2016. szeptember 14, szerda
      Nagytömegű, mondhatni XXXL méretű vasmeteoritot fedezett fel Carlos Ariel Cerrutti és Mario Ariel Vesconi, a chacói Csillagászati Társaság két tagja. A szeptember elején talált 30,9 tonnás példányt szisztematikus keresés eredményeként, vélhetően speciális mélykeresős fémdetektor segítségével fedezték fel kb. 5 m
      Kereszty Zsolt
    • Csillagászati szakkörök indulnak a Polaris Csillagvizsgálóban 2016. szeptember 13, kedd
      Szeptember folyamán négy különböző szakkört indít az óbudai Polaris Csillagvizsgáló - minden korosztály számára. bővebben →
      Magyar Csillagászati Egyesület
    • A kilencedik bolygó keresése közben nagyon távoli új objektumokat találtak 2016. szeptember 12, hétfő
      A Naprendszer feltételezett kilencedik bolygójának keresése közben amerikai csillagászok nagy földi távcsövekkel különleges égitesteket fedeztek fel. A Naprendszer feltételezett kilencedik bolygójának keresése közben amerikai csillagászok 4 és 6,5 méteres nagy földi teleszkópokkal több, nagyon távoli objektumot találtak, amelyek a Nap
      Tóth Imre
    • Merkur, az 1865. évi planéta 2016. szeptember 11, vasárnap
      Ugy tapasztaltam, hogy népünk egy része még mindig az uralkodó planétákra épít, tőlök remél vagy tőlök tart; a letűnt nyomasztó évek­ben nem egyszer hallám a termés mostohaságát az uralkodó bolygónak tulajdoníttatni. Az a kérdés: lehet-e annak befolyása földünkre és időjárásunkra?
      Csillagászattörténet Rovat
    • Planetáris köd a Zselicből 2016. szeptember 11, vasárnap
      Az M27 az északi égbolt leglátványosabb planetáris köde. Feltárja a Súlyzó köd rejtett szépségeit! Csőke Marcell és Feltóti Péter, Zselic Idén augusztus elején egy év után ismét sikerült közös képet készítenünk. Ezúttal is kemény fába vágtuk a fejszénket, és célpontul a Messier
    • Nem minden gömbhalmaz, ami annak látszik? 2016. szeptember 11, vasárnap
      Egy olasz vezetésű kutatócsoport két, nagyon eltérő korú csillagpopulációt azonosított egy ugyan gömbhalmazra emlékeztető, de ebben a körben valójában egyetlen másik objektumra sem hasonlító csillaghalmazban. A Terzan 5 jelű, a Sagittarius csillagképben elhelyezkedő galaktikus centrum irányában megfigyelhető, 19 ezer fényév
      Kovács József

Napórás találkozó szeptember 19-én

A Magyar Csillagászati Egyesület, Napóra Szakcsoportjának V. Napórás Találkozója szeptember 19-én kerül megrendezésre. Helyszíne a Kecskeméti Planetárium (Kecskemét, Lánchíd u. 18.)

A tervezett program:

09.30-10.00 Érkezés
10.00-10.00 Megnyitó – Marton Géza
10.00-10.20 E. Kovács Zoltán – A napóra helyi ideje miért különbözik a karóránk által mutatott időtől?
10.20- 10.40 Keszthelyi Sándor – Magyarország legújabb napórái
10.40- 11.00 Vilmos Mihály – Olasz meridián napórák
Kávé szünet
11.10-11.30 Oláh Anna – Bolyai Farkas fénytani tanulmányai
11.30-11.50 Molnár János A. – A kétszálas napórákról
11.50-12.10 Marton Géza – Giovanni Francesco Zarbula napórái
12.30-13.30 Ebéd (Salon Pizzéria, Kecskemét). Az ebéd önköltséges!
14.00-16.00 Séta a Naprendszerben – a Naprendszer modell szobrai mentén sétát tehetünk a Plutotól a Napig, vagyis a Planetáriumtól Kecskemét impozáns belvárosáig, a gyönyörű Városházáig.

A IV. Napórás Találkozó résztvevői a bicskei Batthyány-kastély parkjában.