Meteorral a világ körül V. | MCSE

• Fórum

• Médiatár

• RSS Csillagászat.Hu

• Mennyire lehet változatlan egy változócsillag? 2016. szeptember 21, szerda
      Magyar kutatók egy vörös törpecsillag megfigyelései alapján arra jutottak, hogy a stabil mágneses tér még nem tesz unalmassá egy égitestet, sőt. A gyorsan forgó, mágnesesen aktív csillagok hálás célpontok csillagászati szempontból: igen aktívak és a hideg foltokkal borított felszín szerkezete
      Vida Krisztián
    • Minden korábbinál részletesebb felvételek egy üstökös széteséséről 2016. szeptember 20, kedd
      A Hubble-űrtávcső napokban közzétett felvételei minden korábbinál részletesebb betekintést nyújtanak egy szétesett üstökösmag életébe, ahol a töredékek mozgása egyenként is nyomon követhető. Az üstökösök magja valójában egy parányi, törékeny, jeges-poros kis égitest, amely a Nap körül kering. A legújabb kutatások szerint
      Tóth Imre-Sárneczky Krisztián
    • A leggyorsabb csillag 2016. szeptember 18, vasárnap
      Száz évvel ezelőtt fedezte fel Edward Emerson Barnard amerikai csillagász a legnagyobb sajátmozgású csillagot az Ophiuchus csillagképben. A Nyílcsillag már néhány év alatt is jelentősen megváltoztatja égi helyzetét. Kocsis Antal, Balatonfűzfő A nagy sajátmozgású csillagokat két szempont miatt érdemes vizsgálni.
    • A Pluto festi vörösre a legnagyobb holdját 2016. szeptember 16, péntek
      Egy évvel a New Horizons átrepülése után a kutatók rájöttek, hogy miért vörös a Pluto legnagyobb holdjának, a Charonnak a sarki régiója az űreszköz történelmi jelentőségű felvételein. A NASA New Horizons űrszondája majdnem egy évtizednyi utazás után 2015 július közepén
      Kovács József
    • 31 tonnás vasmeteoritot találtak Argentínában 2016. szeptember 14, szerda
      Nagytömegű, mondhatni XXXL méretű vasmeteoritot fedezett fel Carlos Ariel Cerrutti és Mario Ariel Vesconi, a chacói Csillagászati Társaság két tagja. A szeptember elején talált 30,9 tonnás példányt szisztematikus keresés eredményeként, vélhetően speciális mélykeresős fémdetektor segítségével fedezték fel kb. 5 m
      Kereszty Zsolt
    • Csillagászati szakkörök indulnak a Polaris Csillagvizsgálóban 2016. szeptember 13, kedd
      Szeptember folyamán négy különböző szakkört indít az óbudai Polaris Csillagvizsgáló - minden korosztály számára. bővebben →
      Magyar Csillagászati Egyesület
    • A kilencedik bolygó keresése közben nagyon távoli új objektumokat találtak 2016. szeptember 12, hétfő
      A Naprendszer feltételezett kilencedik bolygójának keresése közben amerikai csillagászok nagy földi távcsövekkel különleges égitesteket fedeztek fel. A Naprendszer feltételezett kilencedik bolygójának keresése közben amerikai csillagászok 4 és 6,5 méteres nagy földi teleszkópokkal több, nagyon távoli objektumot találtak, amelyek a Nap
      Tóth Imre
    • Merkur, az 1865. évi planéta 2016. szeptember 11, vasárnap
      Ugy tapasztaltam, hogy népünk egy része még mindig az uralkodó planétákra épít, tőlök remél vagy tőlök tart; a letűnt nyomasztó évek­ben nem egyszer hallám a termés mostohaságát az uralkodó bolygónak tulajdoníttatni. Az a kérdés: lehet-e annak befolyása földünkre és időjárásunkra?
      Csillagászattörténet Rovat
    • Planetáris köd a Zselicből 2016. szeptember 11, vasárnap
      Az M27 az északi égbolt leglátványosabb planetáris köde. Feltárja a Súlyzó köd rejtett szépségeit! Csőke Marcell és Feltóti Péter, Zselic Idén augusztus elején egy év után ismét sikerült közös képet készítenünk. Ezúttal is kemény fába vágtuk a fejszénket, és célpontul a Messier
    • Nem minden gömbhalmaz, ami annak látszik? 2016. szeptember 11, vasárnap
      Egy olasz vezetésű kutatócsoport két, nagyon eltérő korú csillagpopulációt azonosított egy ugyan gömbhalmazra emlékeztető, de ebben a körben valójában egyetlen másik objektumra sem hasonlító csillaghalmazban. A Terzan 5 jelű, a Sagittarius csillagképben elhelyezkedő galaktikus centrum irányában megfigyelhető, 19 ezer fényév
      Kovács József

Meteorral a világ körül V.

Negyven éves a Meteor! Mi mással ünnepelhetnénk méltóbban ezt a szép évfordulót, mint Olvasóinkkal, akik a Meteort is magukkal viszik világ körüli útjaikra?

Nyerges Gyula a Calar Alto Obszervatóriumban.

Vigh Lajos Grazban, háttérben a csillagvizsgáló kupolája.

Sipőcz Brigitta az 5 m-es Hale-teleszkóp primer fókuszában.

A Holt-tenger felszínén lebegő Presits Péter

A 2009-es napfogyatkozás-expedíció résztvevői a kínai Nagy-falnál (némelyiküknél ott a Meteor!)

A 2010-es krétai mélyeges expedíció résztvevői: Kenya János Gábor, Kovács Gergő és Sánta Gábor.

A LIGO (Laser Interferometer Gravitational Observatory) bejáratánál: Hudoba György

A makarskai Hotel Meteor előtt: Maróti Tamás.

Sipőcz Brigitta ezúttal a Mauna Keán. További képek: Meteorral a világ körül.

Szalai Tamás a Siding Spring Obszervatóriumban.

Mizser Attila Arcetriben, Galilei házánál.

Sragner Márta egy napóra előtt és egy Meteor mögött áll. A kép Romániában, Székelyudvarhely főterének déli felén, a Szent Miklós-hegyen épített római katolikus plébániatemplomtól keletre álló, 1651 táján épült esperesi lak (korábbi jezsuita rendház) előtt készült. A nyugati falon lévő napóra I-VII-ig kapott óraszámokat. Az óraosztásokra nagyjából merőleges három vonal: a téli napforduló, a napéjegyenlőség és a nyári napforduló idején mutatja a Nap árnyékának vonulását.

Juhász László a moszkvai Gorkij parkban, a Buran űrrepülőgép makettjével

Baronek Jenő az arecibói 300 m-es rádiótávcsőnél.

Molnár Tímea a Reggio Calabriai planetárium előtt.

Hadházi Csaba az ógyallai csillagvizsgáló előtt