Búcsú a legrövidebb évtől | MCSE

Búcsú a legrövidebb évtől

A 2013-as év rendkívüli volt, hiszen kevesebb, mint 10 hónapig tartott – észlelési szempontból. Visszatekintő az év vidám asztro-eseményeire!

Amikor ezeket a sorokat írom, természetesen ködtakaró van rajtunk, de nem ilyen szép, vékony, mint Mayer Miklós felvételén. Teljesen reménytelen az idő, mint annyiszor 2013-ban.

Ködpaplan Óbuda fölött, Mayer Miklós felvételén. A Polarist valahol a kéménytől jobbra lent kell keresni.

Valami baj lehet a naptárral vagy a Föld keringési idejével, mert úgy tűnik, egyre gyorsabban peregnek az évek. Az idei különösen gyorsan eltelt. Számomra február 15-én kezdődött és már november 29-én véget is ért. Hogy lehet ez? Hát úgy, hogy az év legérdekesebb észlelési eseménye február 15-én volt. A 2012 DA14 kisbolygó aznap éjjel száguldott el Földünk mellett. Mi pedig (Kocsis Antallal és Sárneczky Krisztiánnal) száguldottunk az Adriáig, a legközelebbi derült vidékig, hogy láthassuk a – mit is? Egy csillagok között cammogó csillagot. Ez a kis vonal volt az, amiért 700 km-t autóztunk, csak hogy lássuk, amint átvonul a fél égbolton, rekordsebességgel:

A 2012 DA14 Kocsis Antal felvételén. A földsúroló kisbolygó sajátmozgása lényegesen nagyobb, mint az égbolt látszólagos forgása.

Azt mondom, megérte, mert kiszabadultunk az itthoni ködös, szürke, nyálkás, nyúlós időjárásból egy egészen másik világba, ahol éjjel a csillagok ragyognak, nappal a Nap legalább hétágra süt, és mindehhez helyeslően bólogatnak a pálmafák a tengerparti szélben.

2013. február 15-e a cseljabinszki tűzgömb és meteorhullás miatt is emlékezetes. A kora reggel bekövetkezett eseményről számtalan látványos videót ismerünk, a Napnál is fényesebb tűzgömb és a robbanást követő detonáció nyilvánvalóan óriási feltűnést keltett az uráli városban és vidékén. Sikerült azonban megtalálni azt az egyetlen személyt, amit mindez teljesen hidegen hagyott:

Meglehet, hogy félálomban vezetett a munkahelyére. Péntek reggel is van, a szemébe süt az az izé, hagyják már őt békén...

Ami a nem éppen csillagászatbarát időjárást illeti emlékezzünk csak március 15-ére, amikor nem csak a nyugat-magyarországi közlekedés állt le, hanem a Bakonybélbe tervezett üstököstalálkozó is elmaradt, érhető okokból. Pedig mennyi piszkos hógolyót lehetett volna gyúrni, ezzel is modellezve az üstökösöket! Kilátás a Pannon Csillagdából, Boros Oláh Mónika felvételein:

20131231-bbel

Az ország másik végén ugyanekkor Bátorligeten gyűltek össze az amatőrök egy Messier-maratonra. Oda is bőven jutott a hóból, még egy távcsövező hóemberre is bőven futotta (az áramszünet megnehezítette az életet, de cserébe kaptak az észlelők is jó sötét éjszakát):

20130315-batorliget

Persze ne panaszkodjunk, mert március 16-án azért készült jó néhány üstökösészlelés, végre megérkezett a PANSTARRS-üstökös. A számomra legkedvesebb fényképet Görgei Zoltán készítette a Hármashatár-hegyről.

De igen, panaszkodjunk csak, mi magyarok amúgy is olimpiai csapatban bajnokságot nyerünk panaszkodásból! De azért az mégis csak skandalum, ha ránézünk az alábbi műholdképre, mely a csillagászat napján készült. Na hol volt borult az összes helyszín közül? Hát persze hogy a Polaris fölött! Íme:

20130420-ad-polaris

Bezzeg mennyire más világ van a távoli Litvániában! A litvániai Moletai mellett fantasztikus bemutatóhely emelkedik a táj fölé, az Etnokozmológiai Múzeum. Ez a XXIII. századi űrállomás egyszerre bemutató csillagvizsgáló és asztroetnográfiai gyűjtemény – ehhez fogható helyen korábban nem jártam (l. a Meteor 2013/10. számát). Elég egy pillantás az intézményre, hogy megállapítsuk, ez valóban különleges hely:

20130701-etnokozmologia

Íme, így zajlik egy szakköri foglalkozás a múzeum kilátójában:

20130701-moletai

A figyelmes észlelőknek bizonyára feltűnik, hogy a csillagászati eszközöket nem feltétlenül szakszerűen kezelik a “szakkörösök”, akik valójában a Kitokios együttes tagjai, akik a csillagvizsgáló kilátóját fényképezkedésre használták, hiszen az épület meglehetősen attraktív. A fenti képre kattintva a lányok zenei tevékenységébe pillanthatunk be, itt pedig az obszervatóriumi fényképezkedést láthatjuk.

Különleges életformákkal a Polarisban is találkozhatunk, a februári farsangon mindjárt két lény is megjelent intézményünkben. Jelenleg álnéven tartózkodnak a Föld bolygón, és a kép alapján elég rossz bőrben vannak (Kerényi Lillaként és Nyerges Gyulaként ismerik őket sokan):

20130220-farsang

Idén bontott zászlót/szárnyat az Inspiration Mars elnevezésű magánvállalkozás, amelynek célja az, hogy 2018-ban embereket (pontosabban egy házaspárt) juttasson a Mars térségébe. Az Orion űrhajóval utazó űrházaspárnak nemcsak az 500 napos utat és a Föld légkörébe való visszaérkezést kell túlélnie, hanem egymás társaságát is. Nagy kérdés, hogy létezik-e 7 milliárd ember között két olyan személy, akik megfelelnek az expedíció kritériumainak. Ráadásul a Mars mellett csak visszapenderülnének, szó sincs leszállásról. Íme az Orion űrhajó és a hozzá csatlakozó felfújható modul:

20130301-inspitation-mars

Pedig érdemes lenne leszállnia az űrházaspárnak a Marsra, ha lenne mivel. Jó hír, hogy a Curiosity végre vizet talált a vörös bolygón. Az alábbi képen a máskor rendkívül visszafogottan viselkedő, ám a felfedezés örömétől láthatóan magáról megfeledkezett marsjáró tombolását tekinthetjük meg:

20131231-curiosity-viz

A Voyager-1 sem pihent, ismét elhagyta a Naprendszert! Pontosabban ahol 2012 augusztusa óta jár, már nem a napszél fúj, hanem a intersztelláris térbe kijutva fellélegezhet a Nagy Csatangoló, és lejátszhatja magának a híres Voyager-lemezt. Egy darabig más nemigen fogja lejátszani, hacsak nem megy fel a Youtube-ra. Érdekes ez az aranylemez, néhol egy Hitchcock-film hangeffektjei fedezhetők fel, máskor pedig egy nemzetközi Röpülj Páva! vetélkedő indulóit hallgathatjuk. Hogy mit gondolna erről egy földönkívüli, azt egyelőre nem tudni. Igen, magyar nyelven is köszöntik a lemezen a földönkívülieket, egy akcentussal beszélő hölgy üdvözöl minden békét szerető lényt a “világegyetemen”.

20131230-voyager1

A Voyager-diszkó meghallgatása után vajon mit gondolna rólunk egy földönkívüli, ha megtudná, ebben a bolygórendszerben még a Szaturnuszt is ellopták? Augusztusban két kecskeméti fiatal ugyanis hazagurította a naprendszer-modell Szaturnuszát. A spontán népi kezdeményezést megörökítették a biztonsági kamerák, így aztán hamar megkerült a Szaturnusz, a rendőrség gyorsan dolgozott. Ezt mindenki ellenőrizheti, aki korán kel, a bolygó valóban ott van az égen, a Libra csillagképben mérlegel.

Az év eseménye kétségkívül az ISON-üstökös diadalmas tündöklése, majd semmibe OSON-ása volt. November folyamán tömegek kaparták a falat és az ablaküveget kínjukban, a felhős idő csak keveseknek és ritkán engedélyezte az ISON megpillantását. Hiába drukkolt azonban 7 milliárd ember az ISON-nak, nem bírta a gyűrődést, elolvadt, mint hóember a cserépkályhában. Azóta nem is volt derült idő, és a legfrissebb előrejelzések szerint már nem is lesz. A 2013-as év tehát november 29¬-én ért véget, azóta dolgozunk a naptárreformon.

20131101-ison

20131129-ison

Boldog új évet! Tanulmányozzuk az ősrobbanást:

20131231-buek-2014

A Polarisban elhangzott december 21-i évértékelő perturbált változatát olvashatták.