Magyarok az APOD-on

Az Astronomy Picture of the Day (APOD) 1995 óta naponta jelentkezik kiváló csillagászati felvételekkel. Lássuk, a magyarok közül kiknek a képei szerepelnek a népszerű válogatásban!

Mondhatni, az APOD – Astronomy Picture of the Day – az a napilap, amelybe két csillagász a NASA keretein belül közzéteszi a nap (túlnyomó többségében csillagászati) fotóját. Legyen az a fotó amatőr vagy profi, szappantartóval vagy a Hubble-lel készült fénykép, esetleg youtube video, az APOD 1996. június 16. óta nagyjából szünet nélkül közli a nap fotóját rövid és profi leírás kíséretében. A két szerkesztő, Robert Nemiroff (MTU) és Jerry Bonnell (UMCP) nemzetközi mélymerítésből válogat, és a visszatérő nevek, amatőr csillagászok nem véletlenül térhetnek vissza. És mint minden napilap, természetesen a szerkesztők szájízét is tükrözi, hiszen több fantasztikus fotó készül, mint ahány az APOD-on elférhet.

Az APOD az internet kontextusában már-már őshonlapnak tekinthető a maga 1995-ös indulásával, és ez nagyon jól nyomon követhető a kezdeti fotók minőségén (kis pixelméret, 16 vagy 256 szín, Floyd-Steinberg minden mennyiségben).

Ám ez a bejegyzés szóljon a magyarokról, amatőrökről, akik az APOD-ra feljutottak. Belátható, hogy majd’ húsz év anyagát kellett áttekintenem, és ezt kézzel nem vállaltam volna. Annak a kockázatnak a tudatában, hogy egy-egy bejegyzés, esetleg név is kicsúszhat, automatizáltam kicsit. PHP-szkripttel lekértem az összes cikket, megszűrtem őket, kiejtve a Hubble-nek, Voyagernek stb., valamint az egyértelműen idegen nevű szerzőknek (Miguel, Fernandez, japánok stb.) vagy domain-eknek (.mil, nasa.gov) tulajdonított fotókat. Így is maradt nagyjából ezer átnézendő bejegyzés, amelyeket simán csak görgetve tekintettem át, bízva abban, hogy a magyar nevek kiugranak. Persze segített, ha a magyar szerző magyar domainű honlapot adott meg, de csak erre nem alapozhattam.

És akkor lássuk a fotósokat, fotókat – igen rövid a névsor: Ábrahám Tamás, Berkó Ernő, Éder Iván, Fényes Lóránd, Ladányi Tamás, Nagy Attila és Schmall Raffael.

A legelső magyar APOD: a Hold és a Vénusz a nappali égen. Éder Iván felvétele 2004. május 21-én készült.

Légkörfény az Alpokban - Ladányi Tamás fotója 2012. szeptember 6-án lett APOD.

Légkörfény az Alpokban – Ladányi Tamás fotója 2012. szeptember 6-án lett APOD.

A Geminidák 2007-es maximuma Berkó Ernő fotóján.

A teljes összeállítás Váradi Nagy Pál blogján található: