Befejeződött az MTT 2014

Július 24-27. között tartottuk tarjáni törzshelyünkön idei távcsöves találkozónkat 312 résztvevővel. A mérsékelten meleg időjárás kivételesen csak pár csepp esőt, viszont tengernyi élményt hozott. Az MTT-ről légi felvétel is készült!

Az idei nyár csak egyetlen igazán alkalmas tábori újholdas hétvégével szolgált. Június vége még túl korai, augusztus vége pedig túl késői az ilyen táborok számára, ismerve a hazai táborozási szokásokat. (Habár ki tudja, egyszer már érdemes lenne kipróbálni egy augusztus 20-a utáni MTT-t is, ha a holdfázis úgy hozza).

Az időjárás ezúttal kedvezően alakult. Habár bomba derültre nem számíthattunk, a párás nyári ég mégis sokakat az ég alá vonzott. Próbálgatták távcsöveiket az újdonsült távcsőtulajdonosok, észleltek a régiek, nagyon sokan fotóztak. A legnagyobb távcső ismét a Kisalföldi Óriás volt a maga 50,8 cm-es tükörátmérőjével.

A tábor csoportképe (Borovszky Péter felvétele).

Folytatódott a tükörcsiszolás Zsámba István vezérletével, és több olyan távcsövet is bemutattak tulajdonosaik, amelyek főtükre itt, Tarjánban (is) készült. A goto-s távcsövek mellett a “bio-goto-s” Dobsonokat is láthattunk az észlelőréten.

Idén sajnos nem volt hordozható tábori planetárium Tarjánban, úgy tűnik, a dolog kezd veszíteni újdonságából, ugyanakkor a felfújható planetáriumok gyerekek tízezrei számára jelentenek élményt ott, ahol a legjobban bevethetők, az iskolákban.

Táborukról Szőke Balázs készített videofelvételeket, a tervek szerint hamarosan dokumentumfilmként láthatjuk viszont munkája eredményét. A szombati Mutasd meg távcsöved akcióról ismét felvétel készült, amely hamarosan megtekinthető az MCSE Youtube-csatornáján.

A táborhely július 25-én déltájban Mizser Attila felvételén.

Éjszakai panoráma az észlelőlámpáktól vöröslő réttel (Szklenár Tamás felvétele).

A táborhelyet ezúttal madártávlatból is megtekinthettük Borovszky Péter drónjának “fedélzetéről”. A magasba emelkedve feltűnik Tarján község is a horizonton. Jól látható, hogy a résztvevők zöme a nagy észlelőrét peremére települt. Látjuk azt is, hogy sokan inkább az árnyékos sátorhelyeket választották. A legjobban azonban az látszik, hogy még milyen sok sátor- és távcsőhely maradt a háromszáz fős részvételi létszám mellett is.

Minden amatőrt, minden csillagászatkedvelőt és minden csillagászt is szeretettel várunk jövőre Tarjánban, a Meteor 2015 Távcsöves Találkozón!