Égi kalendárium: 2007. december

A 2007-es év vége nem telik el unalmasan. Tovább tart a Holmes üstökös menetelése, az éppen földközelben levő Marsot pedig — karácsonyi ajándékként — elfedi a telehold…

Bolygók láthatósága

• A Merkúr 17-én van felső együttállásban a Nappal. Megfigyelésére nem nyílik megfelelő alkalom.
  • A Vénusz a hajnali égbolt ékessége, már 4 órával a Nap előtt felkel. Fényessége és átmérője a hónap során kicsit csöken: -4,1m-ról -3,9m-ra ill. 18"-ről 15"-re. Fázisa ellenben 64%-ról 75%-ra növekszik.
  • A Mars egész éjjel látható, földközelségének legjobb időszakát éli. Magasan a horizont felett látszik a Gemini csillagképben, így megfigyelésére kimondottan kedvező ez az időszak.  Decemberben a Polaris Csillagvizsgálóban a Mars hónapja lesz, hiszen a vörös bolygó 2016-ig nem kerül majd ilyen közel hozzánk!
  • A Jupiter esti láthatósága sajnos lassan véget ér, a hónap első napjaiban még megkereshető az esti szürkületben. December 23-án már együttállásban lesz a Nappal.
  • A Szaturnusz késő este kel, és az Oroszlán csillagképben egész éjjel megfigyelhető!
  • Az Uránusz és a Neptunusz az esti órákban még látható a távcsöves megfigyelők számára. Az Uránusz az Aquarius (Vízöntő), a Neptunusz a Capricornus (Bak) csillagképben tartózkodik.

A 17P/Holmes üstökös

Az októberi-novemberi éjszakák sztárja volt ez az üstökös, amely még mindig elég fényes az amatőr műszerekkel való megfigyelésekhez. Továbbra is az alfa Persei közvetlen közelében látható, fényessége fokozatosan csökken. Váratlan és kiszámíthatatlan viselkedése miatt azonban érdemes továbbra is nyomon követni.

A Marsot elfedi a Hold

Ritka karácsonyi csemegével kedveskedik a telehold: december 24-én hajnalban rövid időre elfedi a Mars bolygót! Hazánkból már hosszú ideje nem következett be Mars-fedés, így legtöbbünk számára ez lesz az első ilyen megfigyelési lehetőség.

A Hold a jelenség idején éppen 100%-os fázisú, azaz
telehold lesz, és a Mars is a 2007-es oppozíció legjobb láthatósági
időszakát éli, így fényessége -1,6 magnitúdó, korongja 15,8" méretű
lesz. Mindenki összevetheti hát, hogy vajon mekkora is a földközelben levő Mars és a Hold látszó mérete…

A fedésre hajnali időpontban kerül sor, a belépés 3:53 UT-kor lesz, és 4:16 UT-kor már ki is bújik a vörös bolygó a Hold mögül. (Természetesen földrajzi helyzettől függően kisebb eltérések lehetnek az itt közölt időpontoktól). A jelenség nyugati irányban, 28-26° magasan a horizont fölött zajlik.

A Mars éppen a Syrtis Major környékét fordítja majd felénk, így a felszínén a legkönnyebben látható alakzatokat figyelhetjük meg.

Meteorrajok

Az év utolsó hónapjának elgaktívabb raja a Geminidák. December 7. és 17. között jelentkezik, a maximuma 14-én 16:45-kor várható, a Perseidákhoz hasonló aktivitással. Ezen az estén lesz ugyan Hold is az égen, azonban a 20%-os növekvő sarló nem zavar túlságosan.

A Monocerotidák maximuma dec. 9-én várható, a radiáns az Orion csillagkép közelében található, kevés közepes fényességű tagja. Teleszkopikus megfigyelők szerint maximuma egy héttel később, 16-án van csak. Ennek eldöntésére érdemes lehet binokulárral megfigyeléssorozatba kezdeni.

A Szigma Hydridák kis aktivitású raj, dec. 3. és 15. között jelentkezik. Megfigyelésére az éjfél utáni időszakok a legjobbak, amikor a Procyon közelében látható radiáns elég magasra emelkedik. Maximuma 12-én van, de az újabb észlelések szerint ez akár már 6-án is bekövetkezhet. Ezt eldönteni ismét csak több megfigyelés birtokában lehetne.

Mélyég-megfigyelési ajánlat

Az NGC 1664 és NGC 1582 nyílthalmazokat az Auriga (Szekeres) csillagképben találhatjuk. A gömbhalmazok kedvelőinek a kissé déli fekvésű, de szép M79 csillaghalmazt ajánljuk a Lepus (Nyúl) csillagképben. A Fomalhauttól pár fokkal K-re található az NGC 7507 galaxis, és szintén itt a Fornax (Kemence) csillagképben, bár alacsonyan látszik az NGC 1360 planetáris köd. Megjelenése miatt Kristálygömbnek is nevezett NGC 1514 a Taurus (Bika) csillagképben.

Az NGC 1514, azaz a Kristálygömb és az X Per változócsillag

A hónap változócsillaga

December hónap változócsillaga az X Per. Könnyen megtalálható a Perseus Fiastyúk felé nyúló lábánál, a zéta Perseinél ez a fényes, binokulárokkal is könnyen észlelhető B színképtípusú csillag. Körülötte időszakosan ledobott anyagfelhők, és a körülötte keringő neutroncsillag kölcsönhatásainak követlkeztében az X Per az infravöröstől a röntgentartományig egyaránt mutat fényességváltozásokat, néhány percestől a több évig terjedő időskálán is. A vizuális tartományban 5,6-6,8m között változtatja fényességét. Megfigyeléséhez a fenti térképen látható kis inzertben találhatunk összehasonlítókat.

Cikkajánló