Mobilalkalmazások amatőrcsillagászoknak | MCSE

Mobilalkalmazások amatőrcsillagászoknak

Ma már egyre többen használnak okostelefont az észlelés előkészítéséhez, nézelődéshez vagy akár az észleléshez is. Az alábbiakban összefoglaljuk a legismertebb alkalmazásokat.

APOD (INGYENES)

Naprakészen követhetjük vele a NASA Astronomy Picture Of the Day friss fotóit. A képek mellé angol nyelvű információkat kaphatunk a fotón szereplő objektumról, emellett a képeket lementhetjük, vagy beállíthatjuk mobilkészülékünk háttérképének.

android_apodLink: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.blork.anpod

Astro Panel (INGYENES)

Időjárás-előrejelző program amatőrcsillagászok számára hasznos funkciókkal. A megszokott adatok mellett 3 órás bontásban előrejelzi többek között a várható átlátszóságot, nyugodtságot, jelzi a Hold fázisát és horizont feletti magasságát. Tapasztalatok szerint igen megbízható és hasznos alkalmazás kitelepülő amatőrcsillagászok számára.

android_asto_panelLink: https://play.google.com/store/apps/details?id=Lewis.sevenTimer2

Google Sky Map (INGYENES)

A Google saját fejlesztésű planetárium programja. Elsősorban kezdők számára lehet hasznos, felülete egyszerű. Binokulárt, vagy kis távcsövet használó amatőrök számára jó társ lehet az ég alatt. A telefon, vagy táblagép irány –és mozgásérzékelői segítségével elég csak az ég felé tartanunk a készüléket, így segít eligazodni a csillagok között.

android_sky_mapLink: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.android.stardroid

ISS Detector (INGYENES)

A cím önmagáért beszél. Aktuális földrajzi koordinátánkra előrejelzi a Nemzetközi Űrállomás átvonulásait, emellett beállítható az Iridium műholdak felvillanásának előrejelzése is. Készülékünk mozgásérzékelői segítségével segít megtalálni a pontos égi irányt is, amerre az átvonulás/felvillanás várható. Fizetős verziója kb. 650 Ft, amiért reklámmentes felületet, illetve extra funkciókat kapunk: további műholdak megjelenésének előrejelzése, fényesebb üstökösök mutatása, időjárás előrejelzés stb.

android_iss_detectorLink: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.runar.issdetector

Mobile Observatory (FIZETŐS! Kb. 800 Ft)

A Google Sky Map-nél komolyabb planetárium program rengeteg funkcióval. Adatbázisa 400 ezer csillagot tartalmaz részletes adatokkal, emellett a teljes Messier- és Caldwell-katalógust, 2500 fényesebb és ismertebb NGC-objektumot, kisbolygókat és üstökösöket, melyek adatbázisát rendszeresen frissíti, előrejelzi a meteorrajok maximumának idejét, radiánsát, a Hold librációját, stb. Hasznos társ lehet az ég alatt tapasztaltabb amatőrök és asztrofotósok számára is.

android_mobile_observatoryLink: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.kreappdev.astroid

Night Sky Tools (INGYENES)

Sokoldalú alkalmazás amatőrök számára. Planetárium program és mindentudó kisokos egyben. Kényelmes használatához állandó internetkapcsolat szükséges, sok esetben használat közben tölti le a kért információkat, mint pl. a SOHO szonda aktuális képei, de planetárium program funkció közben is az internetről tölti az USNO vagy a SIMBAD adatait.

android_night_sky_toolsLink: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.smeunier.nightskytools

Sat View (INGYENES)

A jól ismert sat24.com weboldal mobil változata. Naprakészen követhetjük a felhőzet alakulását műholdas felvételek alapján.

android_sat_viewLink: https://play.google.com/store/apps/details?id=pl.appit.satview

SkySafari (FIZETŐS! 700 Ft – 9 000 Ft)

Elsősorban Apple felhasználók számára lehet ismerős a program, amely elérhető Android felületen is. Sokoldalú planetárium program, melynek több verziója is létezik az alapszintű felhasználók igényeit kielégítő változattól egészen a profi asztrofotósok elvárásainak megfelelő kiadásig. A legolcsóbb alapváltozat (Lite) a kezdő, vagy kistávcsöves amatőrök számára nyújt elegendő információt és nem tartalmaz számukra egyébként soha nem használt funkciókat, és ahogy haladunk felfelé a Plus és Pro fantázianevű verziók felé úgy kapunk egyre több és több hasznos funkciót és információt – és nem mellesleg fizetünk többet az alkalmazásért. A Plus verzió a legtöbb amatőr igényeit kielégíti, a Pro verzió pedig már közel másfél gigabájt adatot tölt le, a csillagokat 15 magnitúdóig, a mélyég-objektumokat kb. 20 magnitúdóig tartalmazza. Emellett a megfelelő csatlakozási felülettel rendelkező távcsőmechanikákat is képes vezérelni. Professzionális, már-már obszervatóriumi alkalmazás.

android_sky_safariLinkek:

Lite: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.southernstars.skysafari_lite

Plus: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.southernstars.skysafari_plus

Pro: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.southernstars.skysafari_pro

Stellarium Mobile (FIZETŐS! Kb. 600 Ft)

Aligha van amatőr, aki ne ismerné a Stellarium nevű nagyszerű PC-s planetárium programot. Ez az alkalmazás értelemszerűen a PC-s változat mobil verziója. Mivel a mobilkészülékek kevesebb tárhellyel és hardveres erőforrással gazdálkodhatnak, mint a személyi számítógépek, így a mobil verzió kevesebb tudással van felvértezve, mint a PC-s változat: nem rendelkezik pl. sok millió csillagot ismerő adatbázissal, kevesebb információt tartalmaz mélyég-objektumokról, vagy nem lehet letölteni hozzá a MPC kisbolygó és üstökös adatbázisát (ez utóbbi hiányosságot a fejlesztők – ígéreteik szerint – hamarosan orvosolják). Ettől eltekintve egy hasznos és jól kezelhető planetárium program, aki a PC-s változatot szereti, annak kötelező darab a mobil verzió is.

android_stellariumLink: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.noctuasoftware.stellarium