A HEQ-5 mechanika szerelése és tisztítása

Sok HEQ-5 tulajdonostól hallottam, hogy mechanikájuk nem éppen a
legmegfelelőbben működik, illetve alapos tisztításra, beállításra
szorul. Nem egyszer fordult elő olyan jelenség, hogy pl. a csapágyakban,
azok környezetében olyan szennyeződés volt található, ami a működés
szempontjából nem éppen elhanyagolható gond!

Éppen ezért határoztuk el barátommal Szabó Lászlóval, hogy
megcsináljuk a tisztítást mechanikáinkon, amit itt most közéteszek, ami
reményeim szerint sokat segíthet más HEQ-5 használónak!

Az alábbiakban bemutatásra kerül a HEQ-5 mechanika
részletes szétszerelése, tisztítása, illetve az ezzel kapcsolatos
hasznos információk.

Mielőtt nekiállunk a
szétszerelésnek, elsődleges szempont, hogy valamilyen alapvető elgondolásunk legyen a
mechanika működését illetően, illetve nem árt, ha van egy segítőtársunk!
Maga a szét- és összeszerelés nem bonyolult (mondhatni pofon egyszerű),
de mégis jobb egy kis magabiztossággal elkezdeni! A végeredményt
tekintve – illetve közben látni is fogjuk – megéri megcsinálni a
tisztítást!

A szereléshez szükéges szerszámok

Felsorolásszerűen:

  • csillagcsavarhúzó
  • zéger-fogó
  • ecset
  • imbuszkulcs-készlet
  • gumikalapács
  • kenőzsír (pl. lítiumbázisú kenőzsír, mely jól ellenáll a víznek,
    nagy hőmérsékleti tartományok között használható, és mechanikailag
    kitűnően terhelhető)
  • törlőrongy

 


A szükséges szerszámok, és a mechanika — még egyben

Első lépésként vegyük le az ellensúlyt, ha ezt eddig
még nem tettük meg. Megjegyezzük, hogy a mechanika hosszabb ideig
használaton kívüli tárolása esetén az ellensúlyt ajánlatos levenni, ha
nincs a mechanikán a távcső!

Ezután eltávolítjuk a kulső burkolatot. Az óvatosabbak a burkolat
eltávolítása után kivehetik a vezérlőpanelt, nehogy a deklinációs tengely
kivételekor megsérüljön.

A burkolat eltávolítása után a következőket látjuk (HEQ-5 GOTO) esetén:

Ezután a deklinációs tengely osztókörénél található három biztosító imbusz
hernyócsavart lazítjuk ki (nem szükséges teljesen kicsavarni őket):

Ha kilazítottuk a csavarokat, a kúp alakú
"szerkezetet" (melynek több feladata van: egyben csapágyház is, melyet
megfeszítve szabányozhatjuk a deklinációs tengely csapágyainak feszességét, az
ellensúly-tengely kuplungja is itt található, illetve az ösztőkör is
itt kapott helyet) egyszerűen lecsavarhatjuk a tengelyről. Ahhoz, hogy
teljesen lekerüljön a mechanikáról, az ellensúly-tengely végén lévő
ütköző-csavart csavarjuk ki. A kúp alakú csapágyház alatt
található egy kúpgörgős csapágy:

Ezután még pár lépés és a deklinációs tengelyt finoman
kiemelhetjük a helyéről. Ehhez a következő biztosító imbusz
hernyócsavarokat kell kicsavarnunk, kilazítanunk.

Ha leszedtük a prízmasíntartófejet, az
ellensúlyrúd eltávolítható, így az a továbbiakban nem lesz útban.
Összeszerelésnél a prízmasíntartófejet biztonságosan, a csavarokat
jól meghúzva szereljük vissza, mert tulajdonképpen ez tartja meg
távcsövünket!

Ezt követően kicsavarjuk a menetes orsót (is) rejtő
ház rögzítő imbuszcsavarokat. Ha kicsavartuk őket, a deklinációs tengelyt
akadálytalanul ki lehet venni a helyéről.

Ha ezzel megvagyunk, a tengelyt is eltávolítjuk. Ehhez az alábbi rögzítőgyűrűt kell eltávolítanunk:

Ezt követően a tengely már kihúzható a fejből.

A fej oldalán található újabb három biztosítócsavar
süllyesztett helye, amiket kicsavarva levehetjük a fejburkolatot,
amikor is szabaddá válik a bronz csigakerék. A rögzítőkuplung
természetesen legyen teljesen kioldott állapotban, különben a bronz
kereket nem tudjuk kiszedni…

Ha idáig eljutottunk, a deklinációs tengelyt darabjaira
sikerült szétszedni! Ezután következik a rektaszcenziós tengely.
A művelet azzal kezdődik hogy kicsavarjuk a pólustávcsövet védő
kupakot, majd magát pólustávcsövet. Ekkor láthatóvá válik kettő darab,
szintén imbusz biztosítócsavar. Ezeket eltávolítva a külsőmenetes gyűrű
egyszerűen lecsavarható:

Az osztókör eltávolítása után ismét szabaddá válik
három süllyeszett biztosító imbuszcsavar. Azokat kilazítva, a
csapágyfedél (ugyanis ez alatt található egy kúpgörgős csapágy)
lecsavarható.

Ezután az egész RA fej kiemelhető a
helyéről. A kuplung itt is teljesen oldott helyzetben legyen, különben
a bronz fogaskerék vagy bennragad a perselyben, vagy ki sem jön. Ez ugyan nem baj, de
jobb, ha együtt jön ki a fejjel, mert előfordulhat az a baleset, hogy a
beragadt bronz fogaskerék kiesik a perselyből, ami a fogaskerék végét
jelentheti, ami már elég nagy baj! Ilyenkor jön jól a segítőtárs.

Ha kiszedtük a rektaszcenziós fejet (a bronz fogaskerékkel
együtt vagy anélkül), akkor itt szintén kicsavarjuk a menetes orsó
házfedelét rögzítő csavarjait.

Levesszük a menetes orsót. Az orsók két végén (mind
a deklinációs, mind a rektaszcenziós tengelyen), a házon kívül található 2-2
kupak, melyeket levéve hozzáférhetünk a csapágy rögzítő-gyűrűkhöz. Ezek
a gyűrűk némely esetben túl vannak húzva, a csapágyak nagyon feszesek.
A feszességről úgy győződhetünk meg, hogy megforgatjuk az orsót, és ha
könnyen elfordul, akkor megfelelő a feszesség. Ha szorul, vagy nehezen
tekerhető, akkor túl feszesek a csapágyak. Ekkor lazítanunk kell a
gyűrűn zéger fogóval. Ha esetleg lazák lennének a csapágyak (kotyog az
orsó) akkor értelemszerűen húznunk kell a gyűrűn.

Mivel elsődleges célunk a tisztítás, így az
alkatrészeket elkezdhetjük letakarítani a kínai ragadós zsírtól és
egyéb meglepetésektől! Természetesen mindenki szája íze szerint
csinálhatja külön-külön tengelyenként a tisztítást… 🙂

Ekkor így néz ki teljesen szétszedett mechanikánk:

Esetünkben a tisztítás során az első meglepetés
akkor ért bennünket, amikor megtaláltuk a deklinációs tengely kúpgörgős
csapágyában ezt a fémforgács-darabot!

Az alkatrészeket gondosan megtisztítjuk higítóval, benzinnel a zsírtól és egyéb szennyeződéstől.

A csapágyszám még hasznos lehet: 30205 HS. Tisztítás során még a következő meglepetések értek bennünket: a csapágyat kimosva apró fém forgácsdarabok kerültek elő belőle!

 

A benzines edény alján, a teljes tisztítás után ez maradt: rengeteg apró fémdarabka! Ekkor már láttam értelmét, hogy szétszedtük és kitisztítottuk a mechanika minden porcikáját!

A kúpgörgős csapágyakat nyugodtan kimoshatjuk,
azokat tisztítás után újrazsírozhatjuk, viszont a többi csapágyat,
melyek zárt házban vannak, nem ajánlatos kimosni. Ugyanis a kimosott
kenőanyagot nem áll módunkban újrakenni a zárt ház miatt, ezért csak
rongyal törölgessük le róluk a ragadós zsírt, és adjunk meg annyi
bizalmat a kínaiaknak, hogy ezekben nem hagytak fémforgácsot.

Itt is hasznos lehet a csapágyszám: 6006Z. A csapágy kotyogását úgy ellenőrizhetjük, hogy a
csapágy belső és külső gyűrűit a szimmetriatengellyel párhuzamosan, de
ellenkező irányban mozgatjuk. A túl nagy kotyogás számunkra
egyértelműen nem jó!

 

Ha végeztünk tisztítással, következhet az
alkatrészek újrazsírozása. Próbáljunk nagy diszperziójú kenőzsírt
használni (hasonlót, mint az eredeti, csak nem ragadósat), ugyanis a
"kemény" zsír jobban csökkenti a rezgéseket. Különösen érvényes ez a
menetes orsónál és a bronz fogaskeréknél!

A kúpgörgős csapágyakat vastagon zsírozzuk be, ezek
a csapágyak kapják a legnagyobb terhelést!.Értelemszerűen mindenhova
kenjünk zsírt ahol mozog, forog valamilyen alkatrész!

Az összeszerelés fordított sorrendben történik.
Mivel mi mindent szétszedtünk ésegyütt tisztítottunk meg mindent, így
először az összeszerelt rektaszcenziós tengely kerül vissza. Ekkor is legyen
teljesen kioldott állapotban a kuplung, ugyanis a minimális hézag
miatt, ha egy kicsit is belóg a perselybe a kuplung, nem tudjuk
visszarakni a rektaszcenziós fejet. Így ha megakad, ne erőltessük! Ugyanígy
járjunk el a deklinációs tengely visszahelyezése esetén is!

Amikor minden a helyére került, következik a
beállítás. Mivel az összeszerelés során nem ugyanabba a helyzetbe
kerültek vissza a menetes orsók (mind a deklinációs, mind a rektaszcenziós tengely
esetében), így az azok közti távolságot (holtjátékot) be kell állítani.
Ehhez le kell venni az orsók végein levő fogaskerekeket (a rektaszcenziós tengely
esetén a csatlakozópanelt is). Erre azért van szükség, mert a beállítás
során nem szokott elsőre pontosan sikerülni a beállítás. Mivel a
hézagnak nagyon kicsinek kell lennie, így rendszerint túl közel kerül a
menetes orsó a bronz kerékhez, így az megszorul. A csupasz tengelyen
pedig könnyebb ellenőrizni az orsót (alap – nem GOTO – HEQ-5 esetén meg
muszáj, ugyanis a motorok áram nélkül nem fordulnak el…), mint a
fogaskereket-motort forgatva.

A beállítást a rektaszcenziós fejen, a kapcsolópanel alatt levő
és az azzal szemközt levő imbusz hernyócsavarokkal végezzük. Először
durván beállítjuk az orsóházat, a rögzítőcsavarokat becsavarjuk, de nem
húzzuk meg őket szorosan! Majd az előbb említett imbuszcsavarok
csavargatásával beállítjuk a hézagot. A hézagot a menetes orsóval
tudjuk ellenőrizni a fent említett módon. Mivel az orsó tartalmazhat
egyenetlenségeket, így előfordulhat, hogy egy ponton megszorul, míg
ugyanakkor más helyzetben könnyegés elfordul. Ekkor meg kell találni
azt a pozíciót, amikor már egyáltalán nem szorul de még nem is kotyog a
fej.

Kiegészítés: ha összeszereltük, beállítottuk
mechanikánkat a fent említett módon, ajánlott leellenőrizni, hogy a
motor és a csigaorsó között levő fogaskerék (HEQ-5 GOTO esetén) nem
szorul-e. Ezért a burkolat visszatétele előtt célszerű egy próbát
végezni járó motorokkal. Ha valahol a motorok nehézkesen járnak, akkor
szorul az áttétel. Akkor a fenti beállítást megismételjük!

Miután megtaláltuk a helyes beállítást,
óvatosan meghúzzuk a nagy rögzítőcsavarokat. Ekkor az egész beállítás
"elmászhat" és újból kezdhetjük az egészet! Ezzel a beállítással el
lehet játszadozni… Ugyanez az eljárás a deklinációs tengely esetében is.

Ha sikerült beállítani a holtjátékot, visszatesszük
a fogaskerekeket, majd a burkolatot. Ezzel el is készültünk a nagy
munkával. Ez a folyamat segítőtárssal mintegy négy órát vesz igénybe,
azonban ígérhetem, hogy megéri nekiállni és végigcsinálni a tisztítást.

Láthattuk, hogy a csapágyakból mennyi kosz jött ki,
ami nagyban befolyásolja a helyes működést. Ezzel kapcsolatban egyik amatőrtársam, aki szintén végigcsinálta a
műveletet, azt tapasztalta, hogy csökkent a mechanika periodikus hibája!

Ezúton köszönöm meg Szabó Lászlónak a szerelés alatt készített fotókat, melyek közzétételéhez hozzájárult.

A szerelésből adódó esetleges hibákért felelősséget nem vállalok!

Ajánljuk...