A távcsövek világa a Youtube-on | MCSE

A távcsövek világa a Youtube-on

Zenekedvelőként előszeretettel böngészem a Youtube-ot, számos érdekességre, ritkaságra bukkantam már, évek, évtizedek óta nem látott klipek, számomra kedves előadók produkciói szívet melengető késő esti kikapcsolódásnak számítanak borult estéken. Csillagászati, űrkutatási témájú filmeket is bőséggel találunk a www.youtube.com-on, ami nem csoda, hiszen több százmillió felhasználó töltötte már fel különféle helyről származó videóit mások épülésére, örömére.

Amikor vagy két hónapja rákerestem a “csillagászat” szóra, megdöbbentően kevés, talán 6-8 videót adott ki a Youtube. Ezek fele is asztrológiai tárgyú volt, vagy valami hagymázas elmélet kifejtése. Ezen változtatni kellene! – gondoltam. Elkezdtem hát feltölteni az évek során a gépemen összegyűlt, különféle könyvtárakban kallódó, többnyire pár perc tartamú videókat. Az elsők között töltöttem fel a Csillagászat Nemzetközi Éve magyar feliratos trailerét, ez lett a “vezérvideóm” A távcsövek világa elnevezésű csatornán. Néhány saját, rövidke távcsöves videó mellett (melyeket egy egyszerű fényképezőgéppel készítettem) sorra felkerültek amatőrtársaim érdekes kisfilmjei pl. a 2006-os napfogyatkozásról, a 2003-as Mars-oppozícióról vagy az egykori farmosi óriás amatőrtávcső kupolájáról. De megtekinthető itt egy jó kis összeállítás Pécs napóráiról, több tudósítás a Polarisról, és jó néhány igazi ritkaság. Mindezek érdekes dokumentumai mozgalmunknak.

Célom az, hogy ezeket az anyagokat minél többekkel megoszthassam, és ezzel is népszerűsítsem a csillagászatot, a magyar amatőrmozgalmat. Mindeddig összesen 33 fél-tíz perc időtartamú videót töltöttem fel, és a “projektet” folytatom. Ugyanakkor másokat is arra biztatok, bátran osszák meg csillagászati tárgyú videóikat: ha valaki véletlenül rákeres majd a “csillagászat” szóra a Youtube-on (vagy bármely más videomegosztón) ne 6-8 sovány kis videót találjon.