Százon első: új okulár a TeleVue-tól

Amikor 1981-ben az amerikai Tele Vue cég piacra dobta elsõ Nagler-okulárját, új korszak született a vizuális amatõrcsillagászatban. A 82°-os, peremig éles látómezõ szinte magába szippantotta az észlelõt. A legszemléletesebb szófordulat, amivel az élményt leírták az „űrséta” kifejezés volt. A hatalmas látómezõbe tekintve a megfigyelõ úgy érezhette, a csillagok között sétál, és kezét kinyújtva akár meg is érinthetné õket. A Nagler-okulárok forradalmasították az okulár piacot. Al Nagler gyermeke olyasmit tudott, amit azelõtt egyik kommersz okulártípus sem: nagy látómező és kiváló leképezés még fényerõs távcsövekben is. Az évek során az eredeti Nagler több módosításon, finomításon esett keresztül, egyre több fókusz látott napvilágot, a kontraszt, az élesség közel tökéletessé vált. Csak a 82°-os látómezõ maradt, mintegy védjegyeként ezen típusnak.

 

Így volt ez egészen 2007 tavaszáig, amikor is Észak-Amerika legnagyobb távcsöves expóján a Tele Vue cég bemutatta az: Ethost. Új okulártípus született a Tele Vue  boszorkánykonyhájában, és ha már a Nagler-ek feladták a leckét, az új trónkövetelõ sem adhatta alább. Nem is adta. Az Ethos (étosz) szakított elõdje „korlátozott” látómezõméretével, és egyenesen a 100°-ot célozta meg. Az expón felvonultatott 13 mm-es prototípusba valamennyi érdeklõdõ beletekinthetett. A tavasz és a nyár folyamán számos csillagászati rendezvényt, csillagparty-t megjárt az új csodaokulár. Kis apokromatikus refraktorokon át, hatalmas, fényerõs Dobsonokig mindenféle távcsõben megfordult, és mindenhol óriási érdeklõdést váltott ki. Aki beletekintett az Ethosba csak szuperlatívuszokban tudott nyilatkozni. A verdikt: a 100 fokos látómezõ torzításmentes, a kép „faltól-falig” tűéles, a kontraszt kitűnõ. Veterán amatõrök, kritikus észlelõk sem igen tudtak hibát találni az új Tele Vue okulárban. Annak illusztrálására, hogy meddig fokozható még az űrséta élmény, lássunk egy-két csemegét a visszajelzésekbõl: „Már csak az űrruhát kell felvennem és teljes az űrséta-élmény. ” „Megkértem valakit, hogy fogjon meg, nehogy a látómezõbe essek.” „Ha Isten amatõrcsillagász lenne, ezt az okulárt használná.” A prototípus egyöntetű, igen pozitív fogadtatása magát Al Nagler-t is meglepte. Az elragadtatott megjegyzéseken túl azonban az optikus egy racionálisabb választ ad az Ethos sikerére. Magyarázata szerint a mélyég objektumokról a legjobb képet akkor kapjuk, ha azt a legnagyobb nagyítást használjuk, amivel az objektum még kényelmesen elfér a látómezõben. A nagyobb nagyítás ugyanis megnöveli az égi háttér és az objektum közötti kontrasztot, így több részletet figyelhetünk meg, halványabb csillagokat vehetünk észre. Egy Ethos-okulárral távcsövünkben, köszönhetõen a 100°-os látómezõnek, nagyobb nagyítást érhetünk el ugyanakkora valódi látómezõméret mellett. Az új okulár várhatóan októberben kerül forgalomba az Egyesült Államokban, 13 mm-es fókusszal. További fókuszokról a cég még nem döntött, de a várható siker ismeretében valószínűsíthetõ, hogy nem a 13 mm-es lesz az egyetlen. Az ár egyelõre nem ismert, de a tervezõ, Paul Dellechiaie sokat sejtetõen csak annyit mondott, hogy 620 dollár körül lesz. Biztató…

A Meteor 2007/10. számában megjelent cikk internetes változata.

Ajánljuk...