Tükörcsiszolás a Polarisban

Saját csiszolású optikákkal szerelt műszerek építése iránt érdeklődőket keresünk távcsőépítő kör indításához.

Hatalmasat fordult a világ azóta, hogy Egyesületünk több mint hatvan évvel ezelőtt létrejött. A fel sem sorolható változások mellett azonban célkitűzéseink mit sem változtak: minél több emberrel megismertetni az égbolt szépségeit, rádöbbenteni őket a világban elfoglalt helyünkre, mindezt úgy, hogy közben átélhessék az Univerzum csodáinak „saját szemű” felfedezése örömét. Mozgalmunk alapítója, Kulin György sem tett másképp: bátran mondhatjuk, hogy a csillagászati ismeretterjesztésnek szentelte egész munkásságát.

Az Egyesület létrejöttekor, de még több évtizeddel később is alapvető problémát jelentett a megfelelő műszerek hiánya. Még mindössze 20-25 évvel ezelőtt is néha szinte megoldhatatlan feladatnak tűnhetett az amatőr számára a távcsőhöz jutás. A ma már megfelelő szaküzletekben hatalmas választékban kapható gyári távcsövek akkoriban is még csak kétdimenziós formában érkeztek hazánkba – amatőrként csak fényképeikben gyönyörködhettünk nyugati magazinok mára teljesen megszokott hirdetései között.

Kulin György készülőben levő távcsőtükröt ellenőriz

Szerencsére Kulin Györgyhöz hasonlóan, aki több ezer távcsőtükröt készített el, illetve épített meg valódi műszerré, számos amatőr akadt az országban, aki a tükörcsiszolás- és ellenőrzés, illetve a távcsőépítés szakértőjévé képezte magát, így segítségére lehetett amatőrtársai égető műszergondjának megoldásában.

Napjainkra az újdonsült amatőrtársak számára éppen hogy nem a műszerhiány, hanem a hatalmas kínálat jelent sokszor problémát – roppant nehéz kiválasztani az igényeinknek legmegfelelőbb műszert. Szerencsére a napjainkban megfelelő helyről beszerzett teleszkópok igen jó minőségűek, így egy megfelelő választás után sok-sok éven keresztül lehet távcsövünk hűséges társ a Világegyetem felfedezésében.

Érdekes módon a saját műszer építése utáni vagy, az alkotás örömének keresése a széles távcsőkínálat ellenére sem halt ki. Még a világ talán gazdagabbik felén is amatőrök százai foglalkoznak saját távcsőtükör fáradtságos csiszolásával, hogy aztán a távcsöves bemutatók során a távcső felépítése iránt érdeklődők csodálkozva hallhassák: igen, a mai digitalizált világban is lehet kétkezi munkával, tengernyi türelemmel és kitartással olyan optikai műszereket készíteni, melyek akár a gyári távcsövekkel is felvehetik a versenyt.

Normand Fullum meseszép, fából készült távcsöveinek egyikével

Szerencsére hazai példát is bőven találni ilyesmire: gondoljunk csak (a teljesség igénye nélkül) Mucsi Dezső saját készítésű binokulárjára (l. Meteor 2010/5), a Berente Béla, Csatlós Géza, Ferenczy Béla, Schné Attila vagy Zsámba István-csiszolta tükrökkel épített, néha nem is egyszerű optikai rendszerű műszerekre. Idősebb amatőrtársak jól tudják, hogy ezek a nevek egyet jelentenek a minőségi optikákkal.

Sáfár Péter (balra) és Horváth László-Dombóvári Vilmos (jobbra) saját tervezésű és építésű Dobson-távcsövei. Mind a bal oldal 30 cm-es, mind a jobb oldal 25cm-es könnyen darabjaira szedhető szállításhoz

A tavalyi Meteor 2009 Távcsöves Táborban pedig a szervezőknek és a lelkes oktatóknak hála néhány amatőrnek lehetősége volt szakszerű irányítás mellett belekóstolni a műszerkészítés első fázisaiba, sőt, néhány itt csiszolt tükör már kész műszerként gyűjti a fotonokat.

Balra: nem a tábori ebéd készül: a távcsőtükör polírozásához szükséges szurok melegszik. Jobbra: Kottek Krisztián 150/1200-as műszerének tükre szintén a tarjáni táborban készült, mára pedig már saját készítésű tubusban üzemel

Az alkotás öröme mellett fontos szempont, hogy az amatőrcsillagászattal esetleg még csak ismerkedő, iskolás vagy egyetemista tagtársaink, barátaink számára ma is jelenthet problémát az egyébként már elérhető műszerek beszerzése. Tanulmányok közepette, távol az otthontól, pályakezdés előtt vagy éppen közben, netán éppen frissen alapított család mellett nem egyszerű feladat még egy viszonylag kis műszer árának előteremtése sem. Azt pedig mindannyian tudjuk, hogy nagy hiba feltűnően olcsó, távcsőnek látszó tárgyakkal kielégíteni műszeréhségünket…

Mindezek miatt szeretnénk, ha a távcsőkészítés, műszerépítés iránt érdeklődő, de jelenleg még bizonytalan amatőrtársaink, barátaink könnyen felvehetnék a kapcsolatot hasonló érdeklődésű emberekkel, közvetlenül megoszthatnák tapasztalataikat, gyakorolhatnák az egymástól ellesett fogásokat, megoldhatnák egymás műszerkészítéssel kapcsolatos gondját, mindezt minimális, a felhasznált anyagokra fizetett minimális egyéni ráfordítással. Így megfelelő érdeklődés esetén az MCSE beindítaná saját távcsőkészítő foglalkozásait, melyeknek a tervek szerint a Polaris Csillagvizsgálóban található Kulin-emlékszoba adna otthont.

Kissé a jövőbe tekintve, a kör beindításával a távcsőépítők – megfelelő lelkesedés esetén – később nem csak saját maguknak készíthetnének műszereket, hanem a hagyományokat követve, a fiatalabb, műszerrel nem rendelkező, de az Egyesület megfigyelési és ismeretterjesztési munkában aktívan közreműködő tagtársainkat is kisebb, egyszerűbb, de saját műszerhez juttatnák. Komoly anyagi háttér nélkül természetesen ez nemigen képzelhető el – de bízunk benne, hogy akadnak olyan kisebb, régebbi, esetleg kissé sérült, tisztításra szoruló, mai szemmel nézve esetleg „elavult” műszerek, amelyeket tulajdonosaik már régóta nem használnak, és felajánlanák a fiatalabb generáció távcsőhöz juttatására. Gondoljunk csak arra, mekkora különbséget jelent a fejünkben levő 7/20-as refraktorokhoz képest egy akármilyen kicsiny, akár csak néhány cm-es műszer is! Mielőtt pedig bárkiben is kétségek ébrednének: nem célunk, nem is lehet célunk felvenni a versenyt sem hazai, sem külhoni távcsőkészítőkkel, tükörcsiszolókkal, optikai eszközöket forgalmazó kereskedőkkel – kizárólag saját szórakozásunk, és lelkes amatőrök távcsőhöz jutásának megkönnyítése a célunk.

Reményeink szerint tapasztalt műszerkészítőket, tükörcsiszolókat is vendégül láthatunk alkalmanként, akik megosztják tudásukat a fiatalokkal. A beinduló távcsőkészítő kör tevékenységéről természetesen időről-időre beszámolnánk mind a Meteor hasábjain, mind pedig az Egyesület honlapján.

Várjuk tehát mindazon MCSE-tagok jelentkezését, akik

• kedvet éreznének saját műszerük elkészítéséhez akár az alapoktól kezdve
  • már belefogtak, de megakadtak, elbizonytalanodtak, vagy csak egyszerűen hasonló társaságban szeretnék befejezni munkájukat
  • tapasztalattal rendelkeznek optika- és műszerkészítés terén, és áldoznának idejükből arra, hogy tudásukat akár rendszeresen, akár alkalomszerűen megosszák a többiekkel
  • felajánlanák régi, elfeledett, sérült, tisztításra szoruló optikáikat (kezdve akár pl. okulárok, keresőtávcsövek, napkivetítők építésére alkalmas egyszerű lencséktől) a fiatal generáció útnak indítására
  • bármiféle egyéb ötletük, javaslatuk volna a fent megfogalmazott tervekkel kapcsolatban.

Az első foglalkozás szeptember 18-án 10 órakor kezdődik a Polaris Kulin György Emlékszobájában.