“Hartai égbolt” távcsöves bemutató | MCSE

“Hartai égbolt” távcsöves bemutató

Helyi tagunk, Gottschall Péter ötlete és nagyszerű szervezése nyomán az önkormányzat támogatását is élvező Neptunusz Amatőrcsillagász Kör és társszervezete, a Kiskun Csoport május 18-án szombaton délelőtt 10 órakor kezdte meg programját. Amíg a Duna-part melletti sportpályán – az észlelőrét mellett – sportrendezvények, sakk-, halászléfőző-, és nemzetközi sörivó verseny zajlott, addig tagjaink (Gottschall Péter, Kaszt Ákos, Morvai József, Oroszi Zoltán, Vén István és családja, a Vida család, valamint Vinczúr Balázs) felállították az észlelő-sátort és megkezdték az esti bemutató hirdetését. Napközben csillagászati totót tölthettek ki az érdeklődők, étvágy-gerjesztőként pedig megmustrálhatták csillagászati műszereinket. A Kecskeméti Planetárium kölcsönkapott Meade típusú távcsövével pedig napbemutatást tartottunk.
Napnyugta előtt újabb tagok érkeztek, és megkezdtük a felkészülést a távcsöves bemutatóra. Lassan besötétedett: a mellettünk zajló mulatság fényszennyezése ellenére csodálatos csillagos ég várt bennünket. “Kapóra jött” a Hold és a bolygók együttállása: a legnépszerűbb a 4 holdjával tündöklő Jupiter és a vékony sarló alakú Hold volt. Az érdeklődés olyan nagy volt, hogy csak az éjfélkor megkezdődő lassú felhősödés után függesztettük fel a bemutatót.
Köszönhetően a rendezvények szerencsés “együttállásának”, az érdeklődők száma a nap folyamán a legszerényebb becslések szerint is megközelítette a 600 főt. Elmondhatjuk, hogy (az 1999-es napfogyatkozáson kívül) ilyen sikeres csillagászati bemutatót tartani, ilyen nagy tömeget vonzani először sikerült a NACSK 3 éves fennállása alatt. És megtiszteltetés, hogy mindezt a Kör szülőhelyén, Hartán történt meg.
Köszönjük Harta Önkormányzatának a támogatást, az aznapi teljes ellátást, a CIN Számítástechnika és Szoftverháznak (www.cin.hu) a számítástechnikai, a Kecskeméti Planetáriumnak a csillagászati eszközök biztosítását, lelkes tagjainknak pedig a fantasztikus szervezést!