Égi tünemény | MCSE

Égi tünemény

A színpompás tárlat, 2008. augusztus 31-ig látogatható, amelynek anyaga a DACSE tagjai által készített fotókon túl, hazánk neves amatőr, asztrofotósainak felvételeiből áll. Mindez valójában a Magyar Csillagászati Egyesület tevékenységét is tükrözi, amelynek csapatába tartoznak az említett asztrofotósok és dunaújvárosi csoportjában ténykedik a DACSE amatőrcsillagászainak java.
A tárlat anyagát érdemes mélyebben megszemlélni, ugyanis tablókon ismerteti az ókori, a muzulmán és a görög csillagászok eredményeit, továbbá tömören tudósit a Földközepű Világnézetet felrúgó Kopernikusz, Galilei, Kepler és Newton munkásságáról. A kiállító terem mérete ugyan kicsi ahhoz, hogy időrendben szívhassuk magunkba a látottakat, ennek ellenére a képek és a kiállított tárgyak sokasága teljes egészet képez, mivel magyarázó szövegek segítik a látogatókat. Megszemlélhető közelmúltban elhunyt amatőrtársunk, Farkas István sajátkészítésű tükrös távcsöve (reflektor) és egy gyári lencsés távcső (refraktor), ugyanakkor a vitrinekben számos optikai elem, csillagászati folyóirat és szakkönyv található. A dunaföldvári Kálvária dombon készült fotók alapján, részletesen átélhetjük az 1999. aug. 11-i teljes napfogyatkozást. A Hold és éggömbökön túl, számos kráterekben dús holdfelvétel látható, amelyek egyes részletei a közelben függő holdtérképen azonosíthatók. A képek többsége szabad szemmel láthatatlan mély-ég objektumokat tár elénk, amelyek – hidrogénben dús – kavargó anyagtömegeiben keletkeznek az újszülött csillagok, de ugyanitt sötét ködökkel szabdalt tejútfelhőkben is gyönyörködhetünk. Rácsodálkozhatunk a hatalmas Androméda galaxis spirálkarjaira és aprónak tűnő társ-galaxisaira, amelyek hasonlóak a Tejútrendszerünket kísérő Magellán felhőkhöz.
A látottakról összegzésként elmondhatom, hogy a digitális technikának köszönhetően az amatőrkészítésű mély-ég fotók ma meghaladják, a hetvenes évek óriás távcsöveivel készült felvételeinek minőségét! Az Intercisa Múzeum (2400 Dunaújváros, Városháza tér 4; Tel: +36 25/411-315, 408-970), augusztus végéig várja az érdeklődőket és csoportok jelentkezése esetén a DACSE tárlatvezetést vállal.

Romhányi Attila