Szojuz-11 | MCSE

Szojuz-11

Ahogyan Georgij Grecsko szovjet kozmonauta
nyilatkozta a Spaceflight című angol szaklapnak: “Az amerikaiak sikere után már nem
volt semmi értelme, hogy a holdrepülést megismételjük”, de a Föld körüli
pályán keringő űrállomások terén még nyílt volt a verseny. A közhiedelemmel
ellentétben az első űrállomást az Egyesült Államokból bocsátották fel
1966-ban, a MOL (Manned Orbiting Laboratory, Emberirányította Keringő
Laboratórium) program keretében, de űrhajósok sosem tartózkodtak a fedélzetén.
A Szovjetunió 1971. április 19-én indította első űrállomását, a Szaljutot
(Szaljut = Üdvözlet).


Indítóhelyen a Szaljut űrállomás a Proton-rakéta tetején. A felirat
szerint Zarja az igazi neve, a Szaljutot csak később kapta.

 


Űrruha nélkül a három szovjet űrhajós a beszállás előtt. A Szojuz mentőrakétája
alatt integetnek a földön maradóknak.

 

Érdekes, hogy ezt a nevet, csak később
kapta, a rakéta tetején látható felirat szerint eredeti neve Zarja, azaz
Hajnalpír volt. Az első személyzetet a Szojuz-10 űrhajó szállította 1971.
április 22-én az űrállomáshoz, és egy nappal később sikeresen össze is
kapcsolódott vele. A Népszabadság április 25-ei számában arról számolt
be, hogy “Az űrhajó és a Szaljut űrállomás össze- és szétkapcsolását
gyakorolták, új szerkezetet próbáltak ki”.
A valóság még ennél is prózaibbnak bizonyult: nem tudták kinyitni az átjáróajtót
a két kozmikus objektum között, ezért öt és fél órás együttes repülés után
szétváltak, és a Szojuz-10 rövidesen vissza is tért a Földre.
Az első személyzet, amely belakta az
űrállomást, az 1971. június 6-án indított Szojuz-11 legénysége volt.
A sikeres dokkolást követően Georgij Dobrovolszkij, Vlagyiszlav Volkov
és Viktor Pacajev megkezdte háromhetes kutatási programját. Huszonhárom
napos, valóban eredményes munka után az űrhajósok megkezdték a pakolást.
A Szal,jut-űrállomásról a tudományos megfigyelések anyagait, filmeket,
fedélzeti naplókat átvitték az űrhajóba, majd 21 óra 28 perc-kor a két
űrobjektumot szétkapcsolták, és a Szojuz-11 eltávolodott az űrállomástól.


Dobrovolszkij és Volkov orvosi kísérletet végeznek az űrállomáson.

 


A Szojuz-11 űrkabinja a földön.

 

A TASzSz június 30-án a következő jelentést
adta ki: …moszkvai idő szerint 1 óra 35 perckor bekapcsolódott a fékező
hajtómű, amely a számítások szerinti ideig működött. A fékező hajtómű
üzemének befejeztével a hírkapcsolat a személyzettel megszakadt. A programnak
megfelelően az aerodinamikai fékezés után működésbe lépett az ejtőernyőrendszer
és közvetlenül a Föld felett a sima leszállítást biztosító hajtóművek.
A leszálló egység repülése a megadott térségben sima földet éréssel fejeződött
be.

Az űrkabinnal egyidejűleg földet érő helikopter
mentőcsoportja az ajtó kinyitása után a Szojuz-11 űrhajó legénységét:
Georgij Tyimofejevics Dobrovolszkij alezredest, Vlagyiszlav Nyikolajevics
Volkov fedélzeti mérnököt és Viktor Ivanovics Pacajev kutatómérnököt
a saját helyükön találta, de életjelek nélkül. A személyzet halálának
okait kivizsgálják.
Két héttel később a vizsgálóbizottság jelentése napvilágot látott. A
tragédiát az okozta, hogy 20 perccel a földet érés előtt váratlanul kinyitott
az a szelep, amely a belső és külső légnyomás kiegyenlítését végezte.


A mentőcsoport mesterséges légzést alkalmaz a három, élettelenül fekvő
emberen.

 


A mentőcsoport mesterséges légzést alkalmaz, de már ez sem segített.
Mivel az űrhajósok nem viseltek szkafandert
az elszökő levegő a biztos halált jelentette. Elvileg lehetőség volt
a szelep kézi elzárására, de azt, az elzáró rudazat rövidsége miatt a
beszíjazott űrhajósok egyike sem érhette el. Csak 1989-ben mondta el
Misin akadémikus, hogy Pacajev megpróbálta az egyik ujjával betömni a
szelepet, de igyekezete kudarcra volt ítélve.

A felravatalozott holttestek

A ventillációs kerék, amely a kép közepe táján helyezkedik el a levegőellátó
berendezések között.
{mosimage}
Az áttervezett kabinrész: a harmadik ülés helyére kerültek a levegőellátó
berendezések, viszont szkafanderben már csak két űrhajós fér a kabinba.
A Szojuz űrhajót a tragédia után áttervezték:
a harmadik ülés helyére levegőellátó berendezés került, amely az ismét
szkafanderben helyet foglaló, de csak két fő számára biztosította a levegőellátást,
még abban az esetben is, ha az űrhajó kihermetizálódik.


A www.mcse.hu oldal felületén sütiket (cookie) használunk. Ezeket a fájlokat az ön gépén tárolja a rendszer. Az oldal használatával ön beleegyezik a cookie-k használatába. További információért kérjük olvassa el adatvédelmi tájékoztatónkat. További információ

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close