Paks

Vígh Lajos
7030 Paks, Öreghegy u. 41.

E-mail: vighl56@gmail.com

A múltról:

1991. január 10-én a paksi Városi Művelődési központban Dalos Endre vezetésével csillagászati szakkör indult a város általános iskolásai számára. Ennek során kialakult egy szűkebb, a csillagászat iránt igazán érdeklődő társaság.

1994. március 19-én hivatalosan is megalakult a Magyar Csillagászati Egyesület Paksi Helyi Csoportja. A város csillagászati életében 1997. november 15-e jelentette az újabb állomást (ezen a napon még a Hold is elfedte az Aldebarant), amikor a Városi Múzeumban újraindult az immáron inkább a felnőtt korosztály számára meghirdetett csillagászati szakkör. A rendszeres távcsöves bemutatások mellett a nevezetesebb csillagászati jelenségek alkalmával rendkívüli bemutatásokat tartottak a csoport tagjai.

A csoport életének néhány igazán emlékezetes eseménye:

• a Hale-Bopp-üstökös bemutatása 1997 nagyszombatján,
  • a teljes napfogyatkozás nagyszabású bemutatója 1999. augusztus 11-én,
  • a sarkifény-észleléssel egybekötött Csillagászat Napja 2001. március 31-én,
  • a Vénusz-átvonulás megtekintése 2004. június 8-án.

A jelenről:

1991-ben a Művelődési Központban beindított iskolai csillagászati szakkört követően a csoport létszáma állandóan növekedett, de ugyanakkor el is maradtak. A paksi AmatőrCsillagászok Baráti Köre (MCSE helyi csoport) névsora (2006. január 16-án):

Borzaváry László, Czinkóczki Pál, Dalos Endre, Damjanovitsné E. V./Gimnázium, Dömény Gábor, Egyed József, Endrődi Erika, Erdei József, Fülöp István, Herceg Attila, Huszár Dezső, Kalmár Lívia /Balogh A. Isk., Kirchkeszner Csaba, Kovács Balázs, Ledneczky Mihály, Magyar Zoltán, Nagyné L. M./ESZI, Nényei Árpád dr., Pál Józsefné /II. sz. Isk., Schmidt Klára /Deák F. isk. Storcz János, Szabadi Péter, Szilágyi Istvánné / Bezerédj Isk., Székely Péter, Vigh Lajos, Völgyi Vince, Vajnai Attila.

Természetesen az iskolákon belül is van egy érdeklődő réteg, és az újságokat (Draco, Meteor), könyveket (Az én világom sorozat), tájékoztatókat a Polgármesteri Hivatal, a Könyvtár és a Közművelődési KHT is megkapja.

A jövő:

Elkészült Vadász Pál ESZI-nek ajándékozott 150/1500-as távcsövének felújítása. Ezt követően a fizikatanár Nagyné Lakos Máriával megbeszélve minden héten szerdán az ESZI egyik osztálytermében tartunk amatőrcsillagászati foglalkozásokat. Természetesen jó idő esetén az udvarban (vagy előre megbeszélt helyen, pl. fapadok) távcsövezünk is.

A kezdési idők:

Január – 17:30, február – 18:00, március – 18:30, április, május – 19:30, június, július, augusztus – 20:30, szeptember, október – 19:30, november, december – 17:30.