2003. november – Az első kínai űrhajós | MCSE

2003. november – Az első kínai űrhajós

A történelmi jelentőségű esemény meglepte a világot, a legtöbb országban még
ma is túlnépesedett és gazdasági problémákkal küzdő országként tartják számon
Kínát – ez az esemény mindenki szemét felnyitotta.

Jang Li-Vej, az első kínai tajkonauta a start előtt és a visszatérés után

 

A Sencsou 5 felépítése a Szojuzéra emlékeztet, annál egy kicsit nagyobb, és
állítólag sokkal modernebb. Orbitális, visszatérő és műszeres modulból áll, ezek
együttes hossza 8,8 m, átmérője 2,8 m, össztömege 7,6 tonna. Az 1992-ben indult
program eredményeként született űrhajó összesen három asztronautát szállíthat.
Eddig négy, ember nélküli repüléssel tesztelték:

  • 1999.11.19-20.: 21 órás,
  • 2001.01.09-16.: 7 napos,
  • 2002.03.25-04.01: 7 napos, és
  • 2002.12.29-2003.01.05.: 7 napos
repüléssel. Kína titkolózásáról híres, így kevés technikai részletet
sikerült megtudni a rendszerről. Kiderült, hogy az orbitális egység a visszatérő
egység leválasztása után hat hónapig földkörüli pályán maradhat, saját
napelemtábláival és hajtóműveivel üzemelve.
 

A Hosszú Menetelés 2F kétfokozatú hordozórakéta, négy folyékony hajtóanyagú
segédrakétával (boosterrel). A folyékony hajtóanyagú boosterek magukban is
komoly előrelépést jelentenek megbízhatóság és tolóerő tekintetében. A Szojuz
rendszerhez viszonyítva újdonság, hogy az űrhajót magasabban is le lehet
választani a hordozórakétáról.
Kína az elmúlt húsz évben csendesen fejlesztette űriparát, ami természetes
része volt rohamos gazdasági fejlődésének. Politikai szempontból nagy kérdés,
hogy Kína a három űrkutatási "nagyhatalom" (USA, Oroszország, Európa) közül
melyikkel akar komoly együttműködést kialakítani. Kína és az Európai Unió
szeptember 18-án írt alá megállapodást, hogy az európai Galileo űrkutatási
projektben (amely csak nevében egyezik meg a Galileo-űrszodával) a távol-keleti
ország is részt vesz. Kína az európai fejlesztésű ATV-nek lehet a távoli jövőben
részben konkurense. Az utóbbi egy automata transzport űreszköz, amely alacsony
földkörüli pályáról magasabb pályára szállíthat terhet, és várhatóan 10 éven
belül üzembe áll.

A Sencsou 5 "űrpolitikai" szempontból különösen szerencsés időben startolt:
az űrrepülőgép átmeneti kiesése miatt jó pozícióba kerülhet az az ország,
amelyik a Szovjetunió mellett ember szállítására alkalmas működő űrhajóval
rendelkezik. Természetesen az amerikai űrrepülőgép ismét fog repülni, de
reklám szempontjából kivételesen szerencsés volt az időpont. A külföldi
szakértők becslése alapján ma Kínában évente 1,5-2,2 milliárd dollárt kap az
űrkutatás — ez Japán hasonló célú ráfordításaival egyezik meg, de elmarad az ESA
6 milliárd és a NASA (nem katonai célú) 15,5 milliárd dolláros költségvetése
mögött.

{mosimage}
A Sencsou (balra) és a Szojuz (jobbra)
 
A sikeres repüléssel Kína látványosan bizonyította, amitől a nagyhatalmak (főleg
az Egyesült Államok) tartottak, hogy komoly technológiai bázissal rendelkezik,
és már az űrtevékenységben is számolni kell vele, azaz a jövőben az
űr-bizniszből is kiveszi majd a részét. Mindezek ellenére ma még utópisztikusnak
tűnik például a 2020-ra tervezett emberes kínai holdbázis, de a Sencsouval
néhány éven belül megkerülhetik a Holdat, amire 1972 óta nem volt példa. Ez a
Hold erőforrásainak kihasználása felé tett lépés lehet, l. Európa a Holdra (is)
megy
című cikkünket.

A távol-keleti ország távlati terveiről keveset tudunk. Az elemzők szerint
Kína a lézeres távközlő és pozíció meghatározó műholdak terén komoly eredményt
érhet el éveken belül, és talán a nagy teherszállító képességű hordozórakéták
fejlesztésében is fontos szerepet játszik majd. Az utolsó ilyen hordozórakéta a
Saturn V volt, azóta nincs hasonló a Földön. Ha Kína ügyes, előnyére fordítja
azt, hogy későn kapcsolódott be az űrkutatásba, és minden kiszolgáló rendszere
modern technológián alapul.



A www.mcse.hu oldal felületén sütiket (cookie) használunk. Ezeket a fájlokat az ön gépén tárolja a rendszer. Az oldal használatával ön beleegyezik a cookie-k használatába. További információért kérjük olvassa el adatvédelmi tájékoztatónkat. További információ

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close