2008. május – Tavaszi égboltlesen | MCSE

2008. május – Tavaszi égboltlesen

A hónap első napjai a korán kelők, vagy inkább későn fekvők számára tartogatnak kellemes élményeket. Az idén igen kedvező holdfázis mellett figyelhetjük meg a Éta Aquaridák meteorraj maximumát. Az egyetlen "probláma", hogy ez a meteorraj kizárólag a hajnali órákban, 1-2 órával pirkadat előtt látható. A raj a Halley-üstököshöz kapcsolható, az égitestből kiszabadult porszemek lépnek be a Föld légkörébe. A raj kisugárzási pontja (ahonnan a meteorok érkezni látszanak) az Aquarius csillagképben található, amely csak hajnalban emelkedik a horizont felé. A meteorok gyorsak, ám nagyon hosszú utat tesznek meg az égen, így a raj igen látványos, megéri fent maradni hajnalig. A rajtagok sárgás színűek, fényesek, és gyakran hagynak fénylő nyomot útjuk mentén. Az idei évben a szokásosnál több hullócsillagot remélhetünk, elsősorban május 4-én és 5-én hajnalban. Derült, tiszta időben, fényszennyezéstől mentes észlelőhelyen óránként 10-15 meteort is megpillanthatunk majd, a remélhetőleg derűs májusi hajnalokon.

Az Éta Aquaridák radiánsának helyzete a hajnali égen.

A korán fekvők számára a Merkúr idei legkedvezőbb láthatósága nyújt vígaszt az elszalasztott meteorokért. A legnehezebben megfigyelhető bolygót május 10-15-e környékén láthatjuk a legjobb körülmények között. Napnyugta után, a nyugati, északnyugati égen kell keresni, de az egész hónap folyamán érdemes kísérletezni a 0,5 magnitúdós égitest észlelésével. A dichotómia, vagyis a félmerkúr időpontja most május 9-ére fog esni, utána a fázis gyorsan csökken, miközben látszó mérete folyamatosan nő. Akik többet is szeretnének tudni a Merkúrrol, azoknak ajánljuk a Messenger szonda eredményeiről szóló cikkünket.

A Merkúr láthatósága az esti égen (Nagy Zoltán Antal nyomán).

A hónap végére egy bolygó és egy csillaghalmaz együttállása marad. A gyorsan mozgó és halványuló Mars május 22-23. között áthalad az égbolt egyik legszebb nyílthalmazán, a Cancer csillagképben található Preasepe halmazon.  A jelenséget fotografikus úton célszerű megörökíteni, mégpedig oly módon, hogy több egymást követő napon is készítünk felvételt egy közepes teleobjektívvel. Így remek animáció készíthatő a halmazon áthaladó bolygóról, persze csak akkor, ha az időjárás is úgy akarja.

A Mars áthaladása a Preasepe nyílthalmazon (Nagy Zoltán Antal nyomán).