2008. november – A Herschel 400 program | MCSE

2008. november – A Herschel 400 program

Aki csillagászkodásra adja a fejét, és túl akar lépni a Holdon, meg a bolygókon, biztosan eljut az Andromeda-köd, az Orion-köd vagy a Fiastyúk halmaz felejthetetlen látványáig. Ezeknek az objektumoknak két közös tulajdonságuk van. Az egyik, hogy a legkisebb távcsövekkel is csodás látványt nyújtanak, a másik, hogy szerepelnek Charles Messier híres katalógusában. A francia üstökösvadász a csóvás égi vándorok keresése közben jegyzett fel számos ködöt és halmazt az égen, melyek nem változtatják a helyzetüket. A Messier katalógus 110 szebbnél szebb égitestet tartalmaz, melyek végigészlelése remek feladat és kiváló égboltismerettel vértezi föl az észlelőt. Ha azonban a végére érünk a Messier-listának, elfogy a vezérfonal, ami mentén tovább lehet folytatni az égbolttal való ismerkedést.

William Herschel 122 cm-es távcsőve, melynél nagyobbat majd egy évszázadig nem tudtak építeni.

A továbblépést a New General Catalog (NGC) közel 8000 mélyég-objektuma kínálná, de ezzel több probléma is adódik. Egyrészt a nyolcezer égitest túl sok, hogy belátható időn belül végrehajtható célt adjon,  másrészt az NGC katalógus rengeteg halvány égitestet is tartalmaz, melyek csak a legnagyobb amatőr távcsövekkel látszanak. A fényességadatok alapján persze lehetne szelektálni, de sajnos a katalógus ezen adatai nagyon bizonytalanok, sokszor 2 magnitúdós eltérések is adódnak. Ezt a problémát ismerte fel a floridai St. Augustine-ban működő Ancient City  Csillagász Klub néhány tagja. A Sky & Telescope c. folyóirat egyik számában felfigyeltek egy cikkre, melyben James Mullaney felhívta az észlelők figyelmét Herschel mélyég-objektumainak észlelésére.  Az NGC objektumai között durván 2500 azok száma, melyeket a valaha élt egyik legnagyobb észlelő fedezett fel különböző méretű távcsöveivel. A Klub tagjainak megtetszett az ötlet, azonban még a 2500-at is túl bő programnak gondolták. Végül 400 olyan objektumot választottak ki, amelyek 15-20 cm-es távcsővel, közepesen fényszennyezett égen is megfigyelhetők. Megszületett a Herschel 400 program.

A Herschel 400 program objektumainak elhelyezkedése az égen. A pirossal a galaxisok, zölddel a ködök, sárgával pedig a halmazok vannak jelölve.

A program objektumai között találunk néhány Messier-objektumot, valamint olyan fényes és híres mélyég-objektumot, mint a Perseus-ikerhalmaz, vagy az Észak-Amerika köd. A célpontok többsége azonban halvány, kihívást jelentő égitest. A Herschel 400 egy haladó szintű program, amely elsősorban azokat az amatőröket célozza meg, akik már tapasztaltabb mélyég-észlelőnek számítanak. A Herschel 400 objektumainak listája és további információk az alábbi honlapokról tölthetők le: