2009. szeptember – Egy közeli szomszéd – a Triangulum-galaxis (M33)

Az égbolt második legfényesebb galaxisa a kicsiny Triangulum csillagképben található M33. A legtisztább, holdfénytől mentes éjszakákon szabad szemmel még éppen hogy megpillantható, így 2,8 millió fényéves távolságával a legtávolabbi égitest, amely szabad szemmel látható. A Lokális Csoport tagja, az Andromeda-galaxis és Tejútrendszer után a harmadik legnagyobb galaxis a csoportban. Felfedezője Giovani Batista Hodierna, aki 1654-ben pillantotta meg távcsővel. Az általunk is ismert M33 jelölés Charles Messier 1764-es független felfedezéséből ered, amikor katalógusa 33. objektumának vette fel a teleholdnyi fényfoltot. Húsz évvel később William Hershel is katalogizálta. Ugyanő vett észre egy fényes, különálló ködösséget a galaxis mellett, melyet külön objektumként említett. Ez valójában a galaxis egyik fényes, ionizált hidrogénből (H II) álló tartománya, színképe hasonlatos az Orion-köd színképéhez. A hatalmas, 1500 fényév átmérőjű csillagkeletkezési régió mai neve NGC 604. Herschel később három kisebb H II régiót is azonosított a galaxisban (NGC 588, 592, 595). Rádiócsillagászati mérések szerint az Andromeda-galaxis felé mozog, s mivel mérete csak negyede (50-60 ezer fényév), tömege pedig csak tizede nagyméretű szomszédjának, sorsa nem lehet kétséges…

Éder Iván remekbe szabott felvétele A felvétel Szitkay Gábor magán-csillagvizsgálójából készült 2006.
október 17-én, 130/780-as TMB-refraktorral, átalakított Canon EOS 350D
fényképezőgéppel, ISO 800 érzékenységgel, 21×10 perc expozícióval.

Bár a legkisebb optikai eszköz is megmutatja, az M33 vizuális megfigyelése az egyik legérdekesebb feladat a "szakmában". Nagy kiterjedése, alacsony felületi fényessége és sejtelmes megjelenése miatt nincs két távcső, nincs két nagyítás, amely egyformának mutatná. Erre jön még az észlelői szubjektivitás, amely olykor gyökeresen különböző rajzokat eredményez az objektumról. A halvány felhők, nehezen kivehető spirálkar foszlányok megjelenése ráadásul az átlátszóság kicsiny változásával is nagyon eltérő képet mutathatnak. Ennek ellenére remek feladat felfedezni ezt a galaxist, hiszen a különálló H II felhők, a spirálkarok nem jellemzőek az Andromeda-ködre.

Keresőtérkép az M33-hoz, amely a kicsiny Triangulum csillagkép nyugati felében található. A feltűnőbb Andromeda és az M31 segíthet a halvány szomszéd megtalálásában.

Támogassa tagdíjával a Magyar Csillagászati Egyesületet! http://www.mcse.hu/mcse_belepes_info