Részleges holdfogyatkozás augusztus 7-én | MCSE

Részleges holdfogyatkozás augusztus 7-én

Augusztus 7-én napnyugta előtt már gyülekeztek az amatőrök a Guckler Károly kilátónál. Azért választottuk ezt az észlelőhelyet, mert a Polarisból nincs megfelelő kilátásunk a keleti horizontra, ahol a megfogyatkozott Holdnak kellett kelnie…

A hidegfront okozta megkönnyebbülés után kellemes simogató időben indultunk a Hármashatár-hegyre augusztus 7-én. Az idő azért nem volt tökéletes, az egész napos borús égboltból azért pont a keleti horizontra jutott még egy felhősáv – bár nem volt túl széles, de azért elég ahhoz, hogy zavarjon.

Amikor felértünk, már jó pár észlelő tartózkodott a Guckler Károly kilátón és kicsivel alatta, egy alkalmas “észlelőplaccon”. Jó páran fittyet hányva a meredek kaptatónak és a gravitációnak, Dobson-állványt vagy akár az ABC minden betűjét felvonultató EQX mechanikát, fotóállványt és Newton, lencsés vagy MC távcsöveiket cipelték fel. Minden tiszteletem nekik!

Csapatunk a kilátó alsó teraszán - a fogyatkozó Holddal.

Csapatunk a kilátó alsó teraszán – a fogyatkozó Holddal.

Holdfogyatkozók a kilátó teraszán.

Én, a lustább fajta, csak egy binokulárral vágtam neki a hegyoldalnak. Pár perces kellemes séta után elfoglaltuk helyünket kilátón, és tekintetünk a keleti horizontot pásztázta. Reménykedtünk, hogy az a kellemetlen felhősáv vagy feloszlik, vagy marad a helyén, és a felkelő Hold hamar felülemelkedik rajta.

Ferihegy felé tartó légcsavaros repülőgép a Hold előtt Benei Balázs felvételén.

A holdfogyatkozás 19:15 UT-kor Benei Balázs felvételén.

Így is lett. Valaki hamar észrevette a kelő telihold fényét a felhők között, és „ott a Hold!” felkiáltással mindenki tudomására is hozta. A hatalmas, narancssárga korong utat vágott magának a felhők között, és lassan kiemelkedett.  A távcsövekben és binokulárban is jól látszott a beharapott alsó és a légkör okozta hullámzó perem. Ahogy egyre magasabbra hágott égi lámpásunk, beköszöntött a legnagyobb fogyatkozás is.  Meglepő volt, hogy a Föld árnyékának széle nem volt annyira éles, mint vártam. A félárnyék nem tette egyértelművé a határokat, és így, amikor Mizser Attila házi feladatot adott nekünk, vagyis, hogy mérjünk kontaktusokat, számomra kihívásnak tűnt a feladat.

Közben több észlelő is érkezett a kilátóhoz, akik érdeklődéssel nézték a felállított távcsöveket, binokulárokat. Nagyon szívesen néztek bele és hallgatták a magyarázatokat az eseményről. Talán a legjobb észlelőtávcső egy Vixen-refraktor volt binokulár-benézővel, Bánfalvy Zoltán tagtársunk jóvoltából. Ezt a távcsövet használtam a kontaktusok mérésére is.

Benei Balázs és 72/500-as, magyar gyártmányú Unioptik-refraktora. Mobiltelefonnal is kiváló képek készültek a jelenségről.

Az augusztus 7-i részleges holdfogyatkozás a budapesti Guckler Károly-kilátóból. Bánfalvy Zoltán felvétele EOS M3 fényképezőgéppel készült, Canon EF-S 18-135 mm f3.5-5.6 IS STM objektívvel, állvány nélkül, kézből tartva (1/160 s expozíciós idő, 91 mm-es fókusz, f/5,6).

Az első feladat az volt, hogy mérjük meg azt, hogy mikor halad át Föld árnyéka a Tycho-kráteren. Ennek időpontja 18:44:10 UT-nak adódott. A második feladat annak megmérése volt, hogy mikor lép ki a Hold a teljes árnyékból. Ez volt a legnehezebb, mert átvonuló felhők zavarták meg az észlelést. 19:21:41 UT értéket állapítottunk meg, ami  pár perccel eltér az előrejelzéstől. A felhők jöttek-mentek, de azért az utolsó kontaktus is megmérettetett, az időpont lejegyzésre került. A Hold teljesen visszanyerte szokásos kövér alakját, én pedig kezdtem megfagyni a 40 fokos kánikula után érkező 15 fokos hegyi levegőn. Még egy utolsó, elismerő pillantást vetettem a számomra szinte tökéletes horizontra, a Skorpió csillagkép fehér hollónak számító csillagaira, majd összepakoltunk. Már teljes sötétségben botorkáltunk le a kilátóról.

Hazafelé menet a kövér Hold végig ott mosolygott ránk.

Szöveg: Török Tünde

A www.mcse.hu oldal felületén sütiket (cookie) használunk. Ezeket a fájlokat az ön gépén tárolja a rendszer. Az oldal használatával ön beleegyezik a cookie-k használatába. További információért kérjük olvassa el adatvédelmi tájékoztatónkat. További információ

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.