Adventi holdfogyatkozás és csillagászati vásár | MCSE

Adventi holdfogyatkozás és csillagászati vásár

December 10-én (szombaton) 14 órától csillagászati vásárt rendezünk a Polarisban, majd 16 órától megfigyeljük az év utolsó jelentős csillagászati jelenségét, a holdfogyatkozást. Az adventi vásárban távcsöveket, térképeket, könyveket vásárolhatnak az érdeklődők.

2011. június 15-én kellemes, nyáreleji, meleg estén országszerte ezrek követhették figyelemmel, ahogy az egyre sötétedő égen alacsonyan járó égi kísérőnk szinte teljesen eltűnt szemeik előtt. Miközben a tovább sötétedő égen a vörösbe öltözött, fogyatkozott Hold lassan kibújt Földünk árnyékkúpjából, számos égi csoda megszemlélésére is volt ideje például a Polaris Csillagvizsgáló több mint 400 látogatójának.

A június 15-i holdfogyatkozás megfigyelői a csillagvizsgáló teraszán

Az azóta eltelt időszakban számos érdekes csillagászati jelenséget figyelhettünk meg, és most, 178 nap elteltével a természet újabb teljes holdfogyatkozással kápráztatja el a földlakókat. Bár a most bekövetkező jelenséget nem figyelhetjük meg teljes egészében, derült idő esetén mindenképp érdemes felpillantani az égre, hiszen a következő, hazánkból is megfigyelhető teljes holdfogyatkozásra egészen 2015. szeptember 28-áig kell majd várnunk. A december 10-én bekövetkező fogyatkozásnak csak a második fele lesz megfigyelhető: a már teljes fogyatkozásban levő Hold Budapestről nézve 15:50-kor kel fel, és már néhány perccel később véget is ér a teljes fogyatkozás fázisa, azaz a holdkorong kezd kibukkanni a földárnyékból. 17:18-kor pedig a részleges fogyatkozás is véget ér, ezt követően a holdkorong még a Föld félárnyékában tartózkodik körülbelül 18:30-ig, azonban ez a fázis már nem okoz észrevehető fénycsökkenést.

Az árnyékkúpból éppen kilépő Hold a Bika (Taurus) csillagkép szarvai között, az északkeleti horizont közelében lesz megfigyelhető (a kép 16:45-re vonatkozó helyzetet szemlélteti)

A Polaris Csillagvizsgáló rendkívüli nyitvatartással készül az alkalomra. A fogyatkozó Hold, a fényesen ragyogó Jupiter bolygó, valamint a téli égbolt látványosságainak távcsöves bemutatása mellett advent jegyében kisebbfajta – természetesen csillagászati – vásár is várja látogatóinkat a Budapesti Távcső Centrum, a Makszutov távcsőbolt és a Geobook Hungary kiadó részvételével. A távcsövek és kiegészítők sokasága mellett kiváló szakkönyvek, térképek is megvásárolhatók lesznek – kiváló meglepetések csillagászat iránt érdeklődő szeretteink, vagy akár saját magunk számára is.

További információk a holdfogyatkozásról a decemberi égi látnivalókról: http://www.mcse.hu/eszlelesi_ajanlat/20111201-egi-kalendarium-2011-december.html

Az esztendő utolsó, jelentős csillagászati eseménye iránt érdeklődőket 14 órától várjuk a Polaris Csillagvizsgálóban.