Az égbolt rejtett csodái | MCSE

Az égbolt rejtett csodái

A csillagos égbolt rengeteg látnivalót rejt. A Hold, bolygók és csillagok szabadszemes és távcsöves látványán kívül kimeríthetetlen terítéket jelentenek a különféle távoli halvány égitestek, melyek megpillantásához különösen tiszta és fényszennyezés-mentes égbolt szükséges. Tetten érni a születő csillagokat, vagy megfigyelni a már óriási galaxissá hízott csillagpopulációkat éppúgy különösen nagy élmény, mint ahogy egy csillag halálának elő-, vagy utófázisainak szemtanúja lenni.

Rengeteg olyan csillagászati objektum létezik, mely olyan halvány, hogy még a legnagyobb távcsövekkel sem figyelhetjük meg őket vizuálisan. A fényképezés jóval tágabbra nyitja a pupillánkat: hosszú expozíciókkal a nagyon halvány objektumok fénye is felerősíthető és teljes pompájukban megörökíthetőek – ám ez amatőr eszközökkel rendkívüli kihívást jelent.

20111017-eder-rho-oph

A kiállításon látható asztrofotók célja nem az objektumok dokumentációja, hanem az Univerzum igen nagy szegmensének nem csak az érdekes, hanem a látványos és szép oldalának a bemutatása is. A képek készítésénél elsődleges szempontok között szerepelt a fotográfiai szintű alkotások létrehozása, melyek szemet gyönyörködtetőek és szórakoztatóak is amellett, hogy az igazán izgalmas és hihetetlen valóságot ábrázolják. A képek színei és megjelenése minden esetben a valóságot tükrözi, ami természetesen némi szubjektivitást is takar, mivel halványságuk miatt a saját szemünkkel teljes pompájukban sosem láthatjuk őket.

A képek amatőr távcsövekkel, vagy kisebb fényképezőgép objektívekkel készültek, halványságuk miatt jellemzően több órás expozíciós idővel. Készítésük alapfeltétele a rendkívül sötét égbolt, ezért a városoktól, településektől igen távoli helyszínt kellett választani, ami a manapság rohamosan növekvő káros fényszennyezés miatt egyre nehezebb feladat. A fotók helyszínének egy része a Mátra, ahol az égbolt még viszonylag sötét.
Lényegesen jobb megfigyelési adottságokat olyan helyeken találunk, ahol elenyésző a populáció és az időjárás is száraz, sivatagos. Az afrikai kontinens déli részén található Namíbiából készült a képek másik része, ez az egyik olyan ország, ahol ideális körülményeket találunk, emellett olyan látványos égi csodák is megörökíthetőek, amelyek égi elhelyezkedésük folytán tőlünk sosem emelkednek a horizont fölé.

A kiállítás megtekinthető az esti nyitva tartási időben, keddtől szombatig 18:00 és 22:30 között.

Éder Iván honlapja.