Lyukkamera képfeldolgozás

A következő módszerrel viszonylag egyszerűen fel lehet dolgozni a lyukkamerában készült felvételeket. Természetesen a feldolgozáskor is ajánlott legalább félhományban dolgozni, hogy ne érje túl nagy fény a felvételt. A szkennelés során mindenképp éri fény, azonban a tapasztalatok szerint ez nem teszi tönkre a felvételt. Szkennelés után természetesen valamilyen sötét helyen érdemes tárolni a felvételt, hogy későbbre is megőrizhessük.

Ha nedves a papír, akkor szkennelés előtt feltétlenül meg kell szárítani, hogy ne tapadjon hozzá a szkenner üvegéhez, mert akkor foltos lesz a kép.

 

A szkennelést a szkennertől függően annak szoftverén keresztül, vagy a Windows Paint programjából is lehet csinálni (Fájl – Képolvasóból vagy fényképezőgépből). A beállításoknál válasszuk a színes képet és a felbontást lehetőség szerint legalább 600 dpi-re állítsuk.

 

Tipp: A felbontás megválasztásánál nagyon fontos figyelembe venni saját szkennerünk tudását. Mielőtt beszekkeljük a képet csináljunk próba szkennelést az adott felbontással. Fontos, hogy a szkenner olvasója ne álljon meg “gondolkozni” épp a felénél, mert akkor csíkos lesz a szkennelt képünk (mivel így több fény éri azon a helyen a fotópapírt a kelleténél).

 

A beolvasott képet lehetőleg tömörítetlen formátumban (pl. bmp, tiff) mentsük el és minél nagyobb színmélységgel.

 

Szkennelés után a következőhöz hasonló képet kapunk. A képen ekkor számos szösz és piszok látszik, illetve a kép negatív.

 

20140717_Napeszlelo-csoport_Lyukkamera-kepfeldolgozas_01

 

 

Először a szöszöket kell kiretusálni PhotoShop, vagy más képfeldolgozó program segítségével. Ez elég sokáig tart és aprólékos munka, azonban megéri a fáradtságot, mert a kép sokkal jobban néz ki a végén.

 

Retusálás menete Photoshopban:

 

Fel kell nagyítani annyira a képet, hogy jól látszódjanak a szöszök és foltok. Az Airbrush Tool és az Eyedropper Tool segítségével tudjuk retusálni a legkönnyebben a képet, ezeket egymás után váltogatva az I és J betű nyomogatásával. Először mintát veszünk az Eyedropper Tool segítségével a folt környezetéről, hogy olyan színnel javítsunk, mint ami a hiba környékén van. Az Eyedropper Tool Sample Size paraméterét 5×5 vagy 3×3-ra érdemes állítani, hogy ne egy pixel színét vegye mintának, hanem egy kisebb területet átlagoljon. Mintavétel után átváltunk az Airbrush Tool-ra a J billentyűvel. A Brush méretét 3-ra, 5-re vagy esetleg nagyobbra érdemes állítani a javítandó folt nagyságától függően. A Pressuret 25% körülire érdemes állítani. Ezután addig “festékszórózzuk” a hibát, amíg az bele nem olvad a környezetébe.

 

Ha kész az összes hiba javítása, akkor csinálok érdemes egy mentést csinálni a képről tömörítés mentes formátumban.

 

A retusált kép így fest (érdemes egymás mellett összehasonlítani a scannelt és retusált képet):

 

20140717_Napeszlelo-csoport_Lyukkamera-kepfeldolgozas_02

 

 

Kivágás / Invertálás / Levels:

 

Ha nem szeretnénk a retusálással bajlódni, akkor egyből kezdhetjük ezzel a lépéssel is.

 

Tipp: szkennelés után érdemes gyorsan invertálni, kivágni és beállítgatni a képet, hogy lássuk milyen lesz az eredmény, mielőtt a retusálással töltenénk el sok időt.

 

Forgassuk el a képet amennyiben szükséges az ‘Image’, ‘Rotate’ ‘Rotate Cancas – Custom’ segítségével.

 

Jelöljük ki a Rectangular Marquee Tool (M) segítségével a kép hasznos területét.

 

Edit – Crop segítségével levágjuk a fölösleges szélét a képnek.

 

Invertáljuk a színeket ‘Image’ – ‘Adjustment’ – ‘Invert’ (Ctrl + I) segítségével.

 

Tükrözzük a bal-jobb oldalt: ‘Image’ – ‘Rotate’ – ‘Flip Horizontal’ segítségével.

 

Ezután próbáljuk meg kihozni a maximumot a képből a Levels beállításával (‘Enhance’ – Brightness / Contrast’ – ‘Levels’). Itt a kép histogramja látszik, amit állítani tudunk RGB színcsatornánként.

 

 

20140717_Napeszlelo-csoport_Lyukkamera-kepfeldolgozas_03

 

A ‘Channel:’-nél RGB van alapértelmezésben kiválasztva, de itt egyenként kell majd beállítanunk az R a G és a B csatornákat. Válasszuk ki először az R-t (Channel: Red).

A histogram alatt található három csúszka. Egy jobb oldalon, egy bal oldalon, egy meg középen. Állítsuk be őket úgy, hogy a jobb oldali a histogram végére, a bal oldali a histogram elejére mutasson (a fenti ábra alapján).

 

A fenti histogram beállítást csináljuk meg a maradék két színcsatornára is (Green, Blue), majd nyomjuk meg az OK gombot a Levels ablakban.

 

Tipp: A histogram középső csúszkájának tologatásával tudunk állítani a színeken, ha az eredményen nagyon túlsúlyban lenne valamelyik szín.

 

Legvégül a Contrast-ot érdemes még beállítgatni érzéssel, ha szükséges (‘Enhance’ – ‘Brightness/Contrast’ – ‘Brightness/Contrast’).

 

 

A fenti beállítások a kép alapvető feldolgozására elegendők. Természetesen még lehet színgöbrékkel és más dolgokkal is próbálkozni.

 

 

A leírást készítette: Kiss Szabolcs

Ajánljuk...