Lyukkamera képfeldolgozás | MCSE

Lyukkamera képfeldolgozás

A következő módszerrel viszonylag egyszerűen fel lehet dolgozni a lyukkamerában készült felvételeket. Természetesen a feldolgozáskor is ajánlott legalább félhományban dolgozni, hogy ne érje túl nagy fény a felvételt. A szkennelés során mindenképp éri fény, azonban a tapasztalatok szerint ez nem teszi tönkre a felvételt. Szkennelés után természetesen valamilyen sötét helyen érdemes tárolni a felvételt, hogy későbbre is megőrizhessük.

Ha nedves a papír, akkor szkennelés előtt feltétlenül meg kell szárítani, hogy ne tapadjon hozzá a szkenner üvegéhez, mert akkor foltos lesz a kép.

 

A szkennelést a szkennertől függően annak szoftverén keresztül, vagy a Windows Paint programjából is lehet csinálni (Fájl – Képolvasóból vagy fényképezőgépből). A beállításoknál válasszuk a színes képet és a felbontást lehetőség szerint legalább 600 dpi-re állítsuk.

 

Tipp: A felbontás megválasztásánál nagyon fontos figyelembe venni saját szkennerünk tudását. Mielőtt beszekkeljük a képet csináljunk próba szkennelést az adott felbontással. Fontos, hogy a szkenner olvasója ne álljon meg “gondolkozni” épp a felénél, mert akkor csíkos lesz a szkennelt képünk (mivel így több fény éri azon a helyen a fotópapírt a kelleténél).

 

A beolvasott képet lehetőleg tömörítetlen formátumban (pl. bmp, tiff) mentsük el és minél nagyobb színmélységgel.

 

Szkennelés után a következőhöz hasonló képet kapunk. A képen ekkor számos szösz és piszok látszik, illetve a kép negatív.

 

20140717_Napeszlelo-csoport_Lyukkamera-kepfeldolgozas_01

 

 

Először a szöszöket kell kiretusálni PhotoShop, vagy más képfeldolgozó program segítségével. Ez elég sokáig tart és aprólékos munka, azonban megéri a fáradtságot, mert a kép sokkal jobban néz ki a végén.

 

Retusálás menete Photoshopban:

 

Fel kell nagyítani annyira a képet, hogy jól látszódjanak a szöszök és foltok. Az Airbrush Tool és az Eyedropper Tool segítségével tudjuk retusálni a legkönnyebben a képet, ezeket egymás után váltogatva az I és J betű nyomogatásával. Először mintát veszünk az Eyedropper Tool segítségével a folt környezetéről, hogy olyan színnel javítsunk, mint ami a hiba környékén van. Az Eyedropper Tool Sample Size paraméterét 5×5 vagy 3×3-ra érdemes állítani, hogy ne egy pixel színét vegye mintának, hanem egy kisebb területet átlagoljon. Mintavétel után átváltunk az Airbrush Tool-ra a J billentyűvel. A Brush méretét 3-ra, 5-re vagy esetleg nagyobbra érdemes állítani a javítandó folt nagyságától függően. A Pressuret 25% körülire érdemes állítani. Ezután addig “festékszórózzuk” a hibát, amíg az bele nem olvad a környezetébe.

 

Ha kész az összes hiba javítása, akkor csinálok érdemes egy mentést csinálni a képről tömörítés mentes formátumban.

 

A retusált kép így fest (érdemes egymás mellett összehasonlítani a scannelt és retusált képet):

 

20140717_Napeszlelo-csoport_Lyukkamera-kepfeldolgozas_02

 

 

Kivágás / Invertálás / Levels:

 

Ha nem szeretnénk a retusálással bajlódni, akkor egyből kezdhetjük ezzel a lépéssel is.

 

Tipp: szkennelés után érdemes gyorsan invertálni, kivágni és beállítgatni a képet, hogy lássuk milyen lesz az eredmény, mielőtt a retusálással töltenénk el sok időt.

 

Forgassuk el a képet amennyiben szükséges az ‘Image’, ‘Rotate’ ‘Rotate Cancas – Custom’ segítségével.

 

Jelöljük ki a Rectangular Marquee Tool (M) segítségével a kép hasznos területét.

 

Edit – Crop segítségével levágjuk a fölösleges szélét a képnek.

 

Invertáljuk a színeket ‘Image’ – ‘Adjustment’ – ‘Invert’ (Ctrl + I) segítségével.

 

Tükrözzük a bal-jobb oldalt: ‘Image’ – ‘Rotate’ – ‘Flip Horizontal’ segítségével.

 

Ezután próbáljuk meg kihozni a maximumot a képből a Levels beállításával (‘Enhance’ – Brightness / Contrast’ – ‘Levels’). Itt a kép histogramja látszik, amit állítani tudunk RGB színcsatornánként.

 

 

20140717_Napeszlelo-csoport_Lyukkamera-kepfeldolgozas_03

 

A ‘Channel:’-nél RGB van alapértelmezésben kiválasztva, de itt egyenként kell majd beállítanunk az R a G és a B csatornákat. Válasszuk ki először az R-t (Channel: Red).

A histogram alatt található három csúszka. Egy jobb oldalon, egy bal oldalon, egy meg középen. Állítsuk be őket úgy, hogy a jobb oldali a histogram végére, a bal oldali a histogram elejére mutasson (a fenti ábra alapján).

 

A fenti histogram beállítást csináljuk meg a maradék két színcsatornára is (Green, Blue), majd nyomjuk meg az OK gombot a Levels ablakban.

 

Tipp: A histogram középső csúszkájának tologatásával tudunk állítani a színeken, ha az eredményen nagyon túlsúlyban lenne valamelyik szín.

 

Legvégül a Contrast-ot érdemes még beállítgatni érzéssel, ha szükséges (‘Enhance’ – ‘Brightness/Contrast’ – ‘Brightness/Contrast’).

 

 

A fenti beállítások a kép alapvető feldolgozására elegendők. Természetesen még lehet színgöbrékkel és más dolgokkal is próbálkozni.

 

 

A leírást készítette: Kiss Szabolcs



A www.mcse.hu oldal felületén sütiket (cookie) használunk. Ezeket a fájlokat az ön gépén tárolja a rendszer. Az oldal használatával ön beleegyezik a cookie-k használatába. További információért kérjük olvassa el adatvédelmi tájékoztatónkat. További információ

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close