Szupernóva a Szivar-galaxisban | MCSE

Szupernóva a Szivar-galaxisban

Fényes szupernóva robbant az M82-ben. Az SN 2014J még hónapokig megfigyelhető lesz közepes távcsövekkel is.

A már hetek, hónapok óta tartó borult időszak közepén érkezett az értesítés, hogy új szupernóvát fedeztek fel az M82-ben. A szupernóvát S. J. Fossey fedezte fel január 21-én 21:48 UT-kor, és valamikor január 12. és 21. között robbanhatott. A felfedezésekor 11,7 magnitúdós szupernóva az első becslések szerint maximumban elérheti akár a 9-10 magnitúdót is, megközelítve az elmúlt évtizedek eddigi csúcstartójának, a maximumban 10 magnitúdós SN 2011fe fényességét. Bár érkeztek pesszimistább jóslatok is, reménykedhetünk, hogy az SN 2014J legalábbis megközelíti ezt a fényességet.

Az SN 2014J a Szivar-galaxisban Mádai Attila felvétele

Az SN 2014J a Szivar-galaxisban
Mádai Attila felvétele

Nem csak a fényessége, hanem a típusa is összeköti az SN 2014J-t az SN 2011fe-vel: mindkettő Ia típusú szupernóva, és mindkettőt jóval a maximum előtt már felfedezték. A sok hasonlóságnak köszönhetően már előre sejthetjük, hogy milyen alakja lesz a szupernóva fénygörbéjének.

Az SN 2011fe fénygörbéje

Észleljünk!

Ritkán van lehetőség kisebb, közepes távcsővel is látható szupernóva megfigyelésére. Bár évente több száz szupernóvát fedeznek fel (2013-ban összesen 231-et, és a mostani szupernóva a 10. az idén), a legtöbbjük még maximumban is csak nagyobb távcsővel figyelhető meg. Ebből a szempontból 2011 kivételes év volt, mikor kettő fényes (SN 2011dh és SN 2011fe) szupernóva is megfigyelhető volt. A szupernóvák természetéből adódóan soha nem tudhatjuk, hogy mikor tűnik fel újra egy fényes, vagy meddig kell böjtölnünk a következőig, így minden alkalmat használjunk ki a megfigyelésre.

Az SN 2014J keresőtérképe (kattintásra nagyobb méretben nyílik meg).

Az SN 2014J aktuális fénygörbéje hazai észlelésekből. Az AAVSO fénygörbéhez kattintsunk ide.

Az észleléseket a vcssz@mcse.hu e-mail címre várjuk!

Mutassuk meg másoknak is!

Sok szupernóva esetében csak a csillag látszik, míg a szülőgalaxisa alig, vagy egyáltalán nem. Így az SN 2014J még abban is különleges, hogy egy könnyen megtalálható, látványos, sokak által ismert galaxis-páros, az M81-82 egyik tagjában figyelhető meg. Így mindenképpen adott a lehetőség, hogy így ismertessük meg a nagyközönséggel is az asztrofizika eme csodáját.