Műholdak tízezrei veszélyeztetik égboltunkat

Amikor az égre tekintünk, ugyanaz a látvány tárul elénk, amely egykor őseink figyelmét is megragadta. A különböző csillagképek, a Tejút, a hullócsillagok mind-mind hozzájárultak a társadalmunk, kultúránk és hitéletünk kialakulásához.

Közel állunk ahhoz, hogy mindezt elveszítsük. Jelenleg olyan cégek, mint a SpaceX, azt tervezik, hogy fényes műholdak tízezreit állítsák Föld körüli pályára. A SpaceX már ténylegesen felbocsátott 120 műholdat [1,2,3] és terveik szerint minden héten további 60 darabbal bővítik ezt a számot. Amennyiben ez így folytatódik, azok a csillagképek, amelyeket gyerekkorunk óta ismerünk, tele lesznek a folyamatosan elmozduló újabb és újabb műholdakkal, amelyekből lassan többet látunk majd, mint szabadszemes csillagokból. Csak néhány év kérdése, hogy az az égbolt, amit az emberiség őseink óta évszázadok, évezredek óta ismer, végérvényesen elvész.

Az éjszakai égbolt az egyik leglenyűgözőbb látvány, amit bolygónk nyújthat. A fölénk táruló világegyetem végtelenje elindítja gyermekeink képzeletét, inspirál művészeket, tudósokat és vallási gondolkodókat. Az égbolt emellett a természet szerves része. A vonuló madarak a csillagok pozícióját használva vonulnak éjszaka, de a számos új fényes műhold ezt rendkívüli módon megnehezíti [0,6]. A tervezett hatalmas mennyiséghez képest csak maroknyi új műhold máris igen komoly károkat okoz a földi telepítésű csillagászati megfigyelések és kutatások során [6,8].

A Starlink-műholdak szinte letörölték az Alfa Monocerotidák meteorrajt La Palma egéről november 22-én. Fotó: Denis Vida of the University of Western Ontario and Global Meteor Network

A SpaceX azon képessége, hogy képes pályára állítani ilyen mennyiségű műholdat, igen magas szintű technológiai fejlettséget jelent. A program céljának is megvannak az érdemei, miszerint internet szolgáltatást biztosítson emberek milliárdjainak. Elon Musk befolyásos vezető, a tudomány és a  technológia támogatója. Azonban a SpaceX Starlink műhold hálózatának égboltra gyakorolt hatása vakfolt Musk látómezejében. Azt szeretné, hogy az emberiség a Marsra utazzon. Igen ambiciózus és inspiráló terv! De vajon a földi emberiség szeretné ezt a kalandot az égbolt tönkretételével kifizetni?

A több tízezernyi olcsó műhold pályára állítására egy joghézag ad lehetőséget. Nincs jelenleg olyan törvény az űrkutatásra nézve, amely szabályozza, esetleg megtiltja az űrből származó fényszennyezést. Az égbolt pedig nem eladó. A természet, a Föld bolygó és a fölöttünk tornyosuló égbolt nem árucikkek, amelyeket az elit egyszerűen kiárusíthat. Értékük felbecsülhetetlen és alapvető részünket képezi. Az égbolt nem veszhet el!

CSELEKEDNI KELL!

Kérjük írja alá ezt a petíciót és segítsen minket, hogy a Szövetségi Kommunikációs Bizottság (Federal Communications Commission) ne adhasson engedélyt sem a SpaceX, sem más olyan cégek számára, amelyek tevékenysége potenciálisan veszélyezteti az égbolt látványát. Küldjünk közösen üzenetet a SpaceX számára, hogy a műholdak ilyen szabályozatlan felbocsátását azonnal állítsa le. A műholdak vizuális tulajdonságai, pályáik száma, a csillagászokkal történt egyeztetés alapján megváltoztatandó! Legyen ez a petíció az alapja egy olyan nemzetközi törvénynek, amely megelőzi közös égboltunk elmúlását.

A témával foglalkozó cikkek:

[0] https://www.iau.org/public/images/detail/ann19035b/
[1] https://www.nytimes.com/2019/11/11/science/spacex-starlink-satellites.html
[2] https://www.space.com/see-spacex-starlink-satellites-in-night-sky.html