A hónap észlelése: az M27

Ezúttal a mélyég-észlelések közül válogatunk. Farkasréti György újabb látványos sorozatot töltött fel az észlelésfeltöltőre (eszlelesek.mcse.hu), melyek közül az M27 planetáris ködöt választottuk.

A nyári Tejút csillagszőnyegén – vagyis inkább a Tejút sávját alkotó csillagszőnyeg előtt – rejtőző fényes planetáris köd sokak távcsöves célpontja. Jelentős fényességének köszönhetően már a binokulárral is feltűnő, 7-10x-es nagyítással apró kis bolyhos golyóként “gurul” a Vulpecula csillagkép által kijelölt égterületen. A 7,4 magnitúdó összfényességű, 5×8 ívperces ködösséget Messier fedezte fel 1764-ben. Távolsága mintegy 1600 fényév, viszonylag közeli planetáris köd. Magas felületi fényességének köszönhetően közepes nagyításokkal egészen lenyűgöző látványt nyújt, különösen ha a planetáris ködökhöz ajánlott OIII szűrőt is belecsavarjuk az okulárba.

Ezt a fantasztikus felvételt Farkasréti György készítette augusztus 1-jén, Hajmáskérről, 50,8 cm-es “óriástávcsövével” – amatőr gyakorlatban egy ilyen távcső valóban nagyon nagynak számít hazánkban.

Észlelő neve: Farkasréti György
Észlelés helye: Hajmáskér
Észlelés időpontja: 2022-08-01 22:00:00
Észlelés vége: 23:50
Objektum neve: M27
Műszer típusa: Skywatcher Stargate 500P
Műszer átmérő (mm): 508
Műszer fókusz (mm): 2000
Eredő fókusz (mm): 2000
Szűrő: ZWO Duo-Band
Leírás: Messier 27 Súlyzó köd.
A tőlünk 1200 fényévre található planetáris ködöt egy Nap típusú csillag haláltusája hozta létre. A maradványcsillag egy fehér törpe, mely jól látható a köd középpontjában. A külső lepkeszárnyak vizuálisan amatőr eszközökkel nem vagy nagyon nehezen láthatóak, fotografikusan azonban megörökíthetők.
Megjegyzés: SW Stargate 500p Dobson
TEPP asztrofotós mechanika
ZWO Asi294McPro, -10 fokra hűtve, 50/180-as vezetőtávcső+ ZWO Asi120mmMini, ZWO AsiAir, SW f/4 kómakorrektor, ZWO DuoBand filter
901x5sec
4x300sec
Összesen 1 óra 35 perc 5 másodperc expozíciós idő.