Isten éltesse Bartha Lajost!

2018. november 29-én Mizser Attila és Vizi Péter otthonában köszöntötte Bartha Lajost 85. születésnapja alkalmából.

Lajos bácsi – iBL, BQ, -ala, -th-, ki hogy ismerte meg nevét az elmúlt évtizedek ismeretterjesztő cikkei alatt – a magyar amatőrcsillagászat nagy öregje, talán a legrégebbi észlelőnk. Most is dolgozik, könyvet ír a népi csillagismeretről, de a mindent elborító belbudai fényszennyezés miatt idén már nem viszi ki távcsövét a teraszra, hogy megfigyelje kedvenc változóit, vagy most a 46P/Wirtanen-üstököst. Kiváló szellemi erőben, friss memóriával mesélt az elmúlt hét évtized amatőrcsillagászatáról, és ahogy mindig, most is tudott számunkra újat mondani mozgalmunk élő emlékezete.

Bartha Lajos (Vizi Péter felvétele).

Bartha Lajos 1948-ban lett a Magyar Csillagászati Egyesület tagja, és a következő évtizedekben is mindenkor az amatőrcsillagász mozgalom fontos szereplője maradt. Kiváló és szorgalmas észlelőként szinte minden egyes megfigyelési területtel foglalkozott, amikor ideje engedi, jelenleg is végez észleléseket. A magyar csillagászattörténet kutatójaként is jól ismert, kiváló memóriájának köszönhetően órákig beszélgethetünk vele a régi idők csillagászatáról.

A Csillagnézők Pordukciós Iroda hamarosan bemutatja Bartha Lajosról készült portréfilmjét.