139. Kleininger Tamás: Földrajz. Csillagászati ismeretek, általános természetföldrajz.

{mosimage}

Kapható a könyvesboltokban, például a Kódex Könyváruházban (Budapest, V. Honvéd u. 5.) és az Iskolacentrumban (Budapest, V. Október 6. u. 9.). A Konsept-H Kiadó (2081. Piliscsaba, Fő u. 197. tel.: 26373-367, e-mail: {konsept@elender.hu}) is megküldi 890 Ft-ért (+670 Ft postaköltség).

A kötetnek csak egynegyed része a csillagászat: csillagászattörténet, Naprendszer, a Föld mint égitest, galaxisok, a csillagképekről röviden, fokhálózatok, müholdak, időszámítás, ürhajózás, légköri jelenségek.
A könyv többi része földrajzi témakörü. Persze abban is vannak vannak érdekességek, és annak is van valamicske köze a csillagászathoz.
A könyv középiskolai tanintézetek földrajztankönyve lehet (jelzése. KT-0406). Szövege nagyon vázlatos, katonás, lényegretörő. Ez egyrészt érthető: ha ez egy tankönyv, akkor a diák annyit és csak annyit tudjon meg a csillagászatból, amennyire mindenkit kötelezni kell, és kész! Másrészt: gondoljunk bele, hogy honfitársaink nagyon nagy része ekkor és talán utoljára olvas csillagászati könyvet életében – milyen jó lenne, ha ebben örömét is lelhetné, megszerethetné a körülötte elterülő csodálatos és érdekes Világegyetemet!
A tömör szövegben csak pár apró hiba van. Például a Hold fényváltozásainak és a holdfogyatkozásoknak a keverése (11. old.). A csillagászat történetének kedvelői örömmel értesülnek arról (3.old.), hogy a (legvégül máglyán elégetett) Giordano Bruno irigylésreméltóan hosszú életet kapott a sorstól: hiszen a könyv szerint 1458-1600-ig élt!
Az sem hagyható szó nélkül, hogy a szövegközi ábrák gyengék. Méretük kicsi, információtartamuk csekély. Sápadt színük: nem szép. Csak azért nyafogok, mert hazánkban olyan kevés csillagászatot tanítanak: legalább az a kevés legyen: érdekes, szép, és tökéletes!