184. Bányai Mátyás szerk.: Kühn Rajmund.

{mosimage}

Kapható az Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum Kiadói Főosztálya (1089. Budapest, Könyves Kálmán körút 40.) címén átutalással, magánszemélyeknek utánvétellel.

Komárom-Esztergom megye csillagászattörténeti adaléka ez a kis kötet. Kühn Rajmund (1828-1884) bencés szerzetes, fizikatanár volt. 16 évig tanított fizikát Esztergomban, ahol a természettani múzeumot és szertárt alapította és szerelte fel.
Oktatta a fizikát, fizika könyveket szerzett be, külföldi könyveket fordított le, szemléltető eszközöket vett vagy készített. Ezek között sok a csillagászati.
18. századi armilláris szféra, 19. századvégi csillagászati földrajzi diapozítív-sorozat, 19. század elejei csillagászati távcső (90 mm-es objektívvel, 2 okulárral) mellyel a rendház tetején nemcsak a diákok, hanem a város lakosai is nézegethették az égitesteket Kühn vezetésével. Ide délvonalat és napórát is készített. Aztán optikai eszközök, spektroszkóp, lencsék, tükrök, prizmák, kis távcsövek, teodolitok, tellurium, lunarium, éggömb és sok más, a fizika oktatáshoz szükséges eszköz került a szertárába.
A könyv leírja Esztergom csillagászattörténeti előzményeit, ismerteti Kühn életrajzát, a fizikaszertár felszerelését, akkori és mai állapotát, leltárait, a természettani és csillagászati tankönyvek tartalmát, Kühn érdekes szómagyarosításait a természettudományok és a csillagászat köréből.