234. Szabó Sándor szerk.: Égabrosz

{mosimage}

Kapható a Távcsődiszkontban, a Polaris Csillagvizsgálóban, és egyes könyvesboltokban. Megrendelhető 4300 Ft-ért postai úton a Castell Nova Kft. (Távcsődiszkont) 9400. Sopron, Jázmin u. 8. címre piros postai pénzesutalvány küldésével, vagy átutalással. 4520 Ft-ért utánvétellel (részletek a szasan kukac axelero.hu vagy a 06-30-253-8241 mobiltelefonon).

Minden előzetes jelzést mellőzve, váratlanul: az égből hullott alá ez a csillagatlasz! Mivel magyar szerzőtől még sosem jelent meg a csillagos ég teljes felületét lefedő és egységesen feldolgozó térképgyűjtemény, joggal hihettük, hogy ilyen már nem is lesz! Erre ide pottyant: 2004 Szent György napjától kézbe vehettük, vásárolhattuk, nézegethettük!

Már önmagában is szép külsejű könyv, nagy (21×30 cm-es) mérete eleve nagy égi izgalmakat ígér. Van benne teljes eget mutató égabrosz, a négy évszak csillagos egét és ötödikként a soha-le-nem-nyugvó-csillagos-égrészt mutató térképlap (bennük nagyszerű ötletként: az itteni leglátványosabb és legérdekesebb objektumok listájával).

Majd következik tartós és fényezett papíron az a 134 térképoldal, amely szisztematikusan bemutatja a teljes égboltot egyenként 25×17 fokos mezőkkel, kellő átfedésekkel. Itt aztán gyönyörűségesen sorakozik 244000 csillag (9 magnitúdóig), 6300 kettőscsillag (kiírt jelzéssel), 100 fedési, 200 eruptív, 400 mira, 300 félszabályos változócsillag, 850 nyílthalmaz, jó 100 gömbhalmaz, 230 diffúz köd, 80 planetáris köd, 2000 galaxis. Minden mély-ég tehát, ami 13 magnitúdó feletti. Meg még: megjelölve tucatnyi galaxishalmaz, híres kvazár, 80 (20 fényévnél) közelebbi csillag, a gyorsmozgású csillagok.

Szabó Sanyi nagy gonddal és szeretettel, saját maga rajzolta meg égatlaszát. Sőt égabroszát! Azaz a magyarországi ég látnivalóit adta a hazai csillagos ég iránti érdeklődőknek. A magyar amatőrcsillagászok is nagy gyönyörűséggel és haszonnal használhatják (még középhaladó szinten is), mert a szerkesztő-szerző közülük való, köztük ismerte meg a csillagos eget, jó két évtizede szolgálja jó cselekedeteivel a hazai amatőrcsillagászatot, így jól tudta egy ilyen atlasz hiányát!

Már az atlaszt magyarázó, és a csillagos eget bevezető szövegrész is nagyon informatív és érzelmesen közérthető. Mizser Attila bevezető soraiból megismerhetjük a hazánkba beszivárgó csillagtérképek és atlaszok viszontagságos történetét: eddig csak külföldi atlaszok után sóvároghattunk.

Ha néha borult az ég: lapozgassuk ezt a csillagatlasz! Minden lapján találhatunk egy-egy érdekes csillagalakzatot, égi tárgyat, hírekből ismert különlegességet, változót, furcsa alakú gázködöt, galaxiscsoportot.Ha pedig bizonytalanabb idők jönnek, mielőtt elkenődnénk és lelombozódnánk, gyorsan olvassuk el az alábbi sorokat:

Az amatőrcsillagászat egy különleges hobbi. Képessé teszi az érdeklődőt, hogy visszapillantson a múltba, eredetiben vizsgálhassa az univerzumot. Odakinn a csillagmorzsák felénk zúduló fotonjai csak arra várnak, hogy Ön elébük tegye a távcsövét és saját szemébe vezesse őket. A halvány kép persze elmarad a Hubble Űrtávcső felvételétől, de a Mona Lisa látványa még az üvegfalon túl is többet ér, mint bármelyik reprodukció. Ez a könyv a lehetőséget adja meg Önnek, hogy ne csak a könyvszerkesztő által válogatott képekben gyönyörködhessen, hanem szemtől-szembe álljon a legnagyobb festő és szobrász eredeti műveivel. Ezekhez nem kell drága utazásokat tennie a világ képtáraiba, a hátsó kertben látszanak a csillagok.

Ilyenkor hónunk alá kapjuk majd a kötetet, hogy a fölénk boruló égabroszt élőben láthassuk. Így jutunk el a csillagokig!