Csempejavítás a világűrben

{mosimage}Egyre jobban bizonyosnak látszik, hogy a Columbia meredekebben
lépett be a légkörbe a szokásosnál, és a tervezettnél nagyobb hőterhelés
a ténylegesen sérült csempéknél átégethette a szerkezetet. Ez a hely a bal
szárny
alatti futómű kamra lehet, innen jött a jelzés 50-60 fokos hőmérsékletemelkedésről.

A NASA megerősítette, hogy az űrhajósok nem voltak kiképezve a sérült csempék
javítására, cseréjére a világűrben, és nem lehetséges megfelelő számú tartalék
csempét raktározni az űrrepülőgépen a 33 ezer darabos készlethez. (http://www.spacedaily.com/2003/030203220455.9wskr240.html)
Az a vélekedés viszont nem felel meg a valóságnak, hogy a NASA mérnökei, szakemberei
nem gondoltak eredetileg ilyen meghibásodás javítására. A Columbia első két
repülésére készülő 2 fős – pilótákból álló! – személyzetek egyik tagjával bizony
gyakoroltatták a csempe felragasztását a világűrben. Ma már csak történeti
emlék, hogy a Columbia 1981-es első útja alatt tucatnyi hővédőcsempe esett
le az űrrepülőgépről.

Kép: Richard Truly a hővédő csempe felragasztását gyakorolja egy speciális,
az űrben használható szerszámmal (NASA-kiadvány).

Ajánljuk...