Mars face to face
A csatornák mítosza akkor foszlott végleg semmivé, amikor úrszondák közelítették meg a bolygót, és részletes közelfelvételeket készítettek felszínéről.
Egyetlen égitest felszínéről készült felvételen sem lehet egyértelműen mesterséges eredetre utaló képződményeket felfedezni. Igaz, hogy ezek a felvételek az illető égitestek felszínének csak egy részét mutatják, valamint felbontásuk is többnyire néhány kilométeres nagyságrendű.
Az amerikai Viking szondák 1976 nyarán álltak Mars körüli pályára és kezdték meg a bolygó fényképezését. A Viking-1 néhány felvételén, amely a Mars, Cydonia nevű térségéről készült, mesterséges eredetűnek látszó képződményeket találtak. A legfeltűnőbb ezeken. a képeken egy emberi fejre emlékeztető alakzat, amely az északi szélesség 41 és a nyugati hosszúság 10 fokán fekszik. Mintegy hatalmas dombormű emelkedik ki a viszonylag sima térszínből. Igaz, hogy mérete szokatlan; átmérője másfél kilométer. Környezetében más különös képződmények is találhatók, amelyekben egyesek város romjait, szabályos ötszögletes piramist, erődöt és mesterséges szirtet vélnek látni.
A kérdést eldöntendő, több tudományos vizsgálatnak is alávetették e felvételeket. A Journal of The British Interplanetary Society c. folyóiratban (a Brit Bolygóközi Társaság lapja, 1990. május, 203-216. oldal.) érdekes cikkek jelentek meg Mark J. Carlotto és Michael C. Stein ill. Brian O’Leary tollából, melyek címe: „Eljárás a bolygófelszínek mesterséges objektumainak kutatására” illetve „A Mars-arc képek analízise és az intelligens eredet lehetősége”. (Magyarországon, Gesztesi Albert, a Budapesti Planetárium igazgatóhelyettese az Űr című magazin 1990/1 számában részletesen írt a képanalízis elvéről).
A témával foglalkozók két fő irányban folytatták a kutatást.
a/ Rendszer-megközelítés – amely a mesterséges beavatkozást tételezi fel, geometriai formák és kulcsfontosságú tárgyak közötti kapcsolatok – eléggé bizonytalan – statisztikáján, valamint az arcvonások szokatlan morfológiájának interpretációján alapult. O’Leary vizsgálatai ezt cáfolták, mert a megfigyelt elhelyezkedések, síkba állítások nem voltak eléggé megkülönböztethetőek, és a geometriai kezdőpontok kiválasztása is önkényesnek bizonyult. A mérési hibák túl nagyok, az értékelési kritériumok eléggé bizonytalanok voltak ahhoz, hogy perdöntő érvként ezt a változatot támasztották volna alá”. Egy másik vélemény viszont az öt egymás melletti, valamint a különálló piramis között egy sor olyan értéket mutatott ki, amelyek matematikai konstansok és a pi arányait fejezték ki. Sajnos a szögek méréseinek hibái elérték a néhány tizedfokot, így megkérdőjelezték az univerzálisnak látszó összefüggéseket.
b) Képi megközelítés – amely olyan algoritmusokra épült, amelyek kiszűrték a zajt, korrigálták az árnyékot, erősítették a kontrasztot. Ez az eljárás annyi új adatot igyekezett kipréselni a Viking Orbiter felvételeiből, amennyit csak lehetett, és ehhez képépítő algoritmusokat használt. Carlotto ezt a módszert választotta; és az arc háromdimenziós képét adta meg, amely azokat a problémákat segített tisztázni, amelyeket az albedo változásai és a fény-árnyék által létrejött illúziók okoztak. (Albedo a nem tükröző felület sugárzásvisszaverő képességének mértéke. Minél nagyobb egy tárgy albedója, annál fényesebbnek látszik).
Carlotto algoritmusa egy diffúzan tükröződő, úgynevezett Lambert-felületet tételezett fel, és ebből származtatta, vezette le a háromdimenziós formát, amely mentes a visszaverődésektől és azoknak belső változásaitól a képen keresztül, és a szabálytalan árnyékoktól, amelyek arcvonások illúzióját kelthették. Ha Carlotto modellje jónak bizonyul, akkor mesterségesen megvilágítva a háromdimenziós alakzatot, az eredeti képet kell megkapnunk az adott napszögben és irányokban. Mivel az arc két különböző megvilágításnál létezett – a nyugati horizont fölött 10° és 27° -, lehetségessé vált a kép szimulálása a háromdimenziós formátum megvilágításából, és az ellenőrző össze- hasonlításnak sem volt akadálya.
Az eredményeket a 6. ábra mutatja be: az arc két napszögben készült felvétele látható, a 35A72-es és a 70A13-as. A háromdimenziós modell 35A72-es képét generálták 70A13-as megvilágítással. Az így „keletkezett” képet össze lehet hasonlítani a mellette lévő eredeti 70A13-sal. Az alsó sorozatnál a műveletet fordítva végezték el: a jobb alsó 70A13-as háromdimenziós modelljét transzformálták 35A72-es megvilágítással. Az eredményt szintén össze lehet vetni a mellette lévő eredeti 35A72-sel.
A műveletek során bekövetkezett elhalványulástól eltekintve a hasonlóság kifejezetten meglepő. Nincsenek nyilvánvaló fotometrikus anomáliák, az arc jobb oldalán lévő hegygerinc morfológiája jól beilleszthető. A Carlotto féle algoritmus, amelyet a háromdimenziós modell elkészítéséhez használt – nagyon jó megközelítés a képek térbeli felbontásának korlátain belül a két különböző napszögből való megvilágításnál fellépő, de elhanyagolható eltérésekkel.
A Cydonia-komplexum szimulált képén az arc kétségtelenül megtartja arcszerű vonásait, sőt ez a nézőpont azt sugallja, ha értelmes lények alkották ezt a formát, akkor azt a világűrből való szemlélésre szánták. A vörös bolygó ritka atmoszférája szétszór némi napfényt az arc árnyékos felén is. Ennek a résznek a megvilágítása eredhet olyan emelkedőktől, amelyek visszatükrözik a ferdén beeső napsugarakat. A 70A13-as kép napsütötte és árnyékos oldalának kontrasztos területét mutatja be. Az optimális kontrasztot mindkét oldalon szubjektív vizuális megfigyelésre alkalmas monitorral határozták meg olyan módon; hogy minél több részletet lehessen kivenni. Az árnyékban lévő oldal legkiemelkedőbb vonása az, ami a jobb szemüregnek, illetve az arc felső felén hajvonalnak tűnik. Ezek nagymértékben hozzájárulnak az arc lehetséges teljes szimmetriájához. Sajnos nem rendelkezünk olyan képpel, ami a szimmetria bizonyításával egy csapásra eldöntené a kérdést. Bizonyára valóságos a fogat jelentő vonás is. A száj szintjénél, az árnyékos oldalon egy megszakadást láthatunk a haj folytonosságában, és a haj barázdája elkanyarodik az áll felé. Ez bizonyos mértékig szimmetriát hoz létre, de a keletről jövő megvilágítás, valamint a nagyobb képfelbontás hiányában korai lenne határozottan kijelenteni, hogy az említett vonulat „elrontja” az arc meghatározó jegyeit. O’Leary szerint még némi szimmetria hiányában is fenntartható a hipotézis, mert nem lehet kizárni azt a lehetőséget, hogy a valamikori „rendes” arcot a geológiai folyamatok „rontották” el. Ez még akkor is elképzelhető, ha az árnyékos oldalon jelentősebb eltéréseket fedeznének fel.
Az akkori, rendelkezésre álló módszerekkel az arcot olyan részletességgel vizsgálták meg, amilyent a képinterpretáció technikája lehetővé tett. A kapott eredmények szerint az arc háromdimenziós szerkezete megerősítette az arcszerű körvonalakat, és egy jelentős fokú bilaterális szimmetriát is sugallt. A számítógépes elemzés alátámasztotta, hogy két napszögből az arc háromdimenziós, és ez nem fény-árny játék.
Az elemzés ezzel eljutott a maximumáig, és az MGS szonda 1998 áprilisában készített felvételsorozatáig tartotta áll(ít)ásait. A Mars Orbiter kamerája 4,3 méteres felszíni részletek megkülönböztetésével pásztázta végig a Cydonia régiót (is). A NASA megalakításának 40. évfordulója alkalmából kiadott NASA Facts 40 (FS-1998-10-016-HQ) így fogalmazott a fényképek kielemzése után: ‘the Cydonia features have been produced by natural processes’, azaz a Cydonia domborzatai a természetes fejlődés eredménye.
Az arc már soha többé nem lehet arc! Erről bárki meggyőződhet, aki az internetről letölthető Mars-felvételeket megnézi. http://marsweb.jpl.nasa.gov/mgs