Az amatőr távcsövek optikai teljesítményéről

A csillagászati távcső ablak a Világegyetemre. A mozaiktükrökkel szerelt óriási teleszkópok és a Hubble Űrtávcső világában csillagászati ismereteink ugrásszerűen és szinte áttekinthetetlenül gyarapodnak. A modern képfeldolgozási módszerek által elénk tárt kép lélegzetelállítóan részletes. Mi szükségünk tehát egy otthoni kis csillagászati távcsőre? Kell-e még 10-20 cm-es objektívátmérőjű műszereket az ég felé fordítanunk az Internet korában? A válasz természetesen: igen. A személyes kapcsolat – élmény, kutatás vagy gyönyörködés – ugyanis más dolog. Az okulárban látott világ élménye, az amatőrök számára is elérhetővé vált fotós és CCD-technikák az óriási és rideg ismeretanyagot személyessé, emberarcúvá teszik.

A jelenleg gyártott rengetegféle amatőr távcső között meglehetősen nehéz eligazodni. Egyszerűsödik a helyzet, ha felhasználói szempontokat veszünk figyelembe. Ha például bolygók megfigyelésével kívánunk foglalkozni, arra elegendő egy kis látómezejű műszer is, viszont a látómező közepén a lehető legjobb legyen a leképezés!

Az optikai teljesítmény az, ami elsősorban meghatározza, hogy milyen típusú megfigyelésekre előnyös vagy kevésbé használható egy-egy típus. A távcsövek optikai teljesítőképességének áttekintése segít megválaszolni a kérdést, hogy melyik az észlelési területünkre szabott, vagyis a számunkra ,,legjobb” távcső.

A cikk a Meteor csillagászati évkönyv 2004. évi kötetében jelent meg, teljes terjedelemben letölthető innen (pdf formátumban).

A képernyőn való olvasáshoz vagy a kinyomtatáshoz az Adobe Reader 6 vagy későbbi verziót ajánlatos használni, mert a korábbi Acrobat Reader megnézőkben a szöveg a képernyőn csúnya, rosszul olvasható látványt nyújt, a képek némelyike pedig nyomtatásnál csíkos lesz.

Ha kinyomtatja a szöveget, akkor ügyeljen arra, hogy a nyomtatás kicsinyítés nélkül, azaz 100%-os méretben történjen. Ennek beállítását a szoftverben nem könnyű megtalálni, ezért röviden érdemes leírni:
A >>Nyomtatás<< párbeszédablakban az >>Oldalkezelés<< keretben az >>Oldalátméretezés<< listából a >>Nincs<<
lehetőséget kell kiválasztani (azaz az eredeti mérethez képest nincs átméretezés). Ekkor a >>Nézet<< keretben az aktuális oldal képe alatt vagy a >>100%<< vagy a >>21.0 x 29.7 cm<< felirat látható.