Mély-ég objektumok

Sánta Gábor
1300 Budapest, Pf. 148.
E-mail: melyeg@mcse.hu
Honlap: http://www.mcse.hu/melyeg/

Talán ez a szakcsoport rendelkezik a laikusok számára a legtalányosabb névvel. Mit is jelent ez a bizonyos mély-ég? Angol fordításból ered, a “deep sky” jelző első közelítésben minden olyan égi objektumra vonatkozik, amely Naprendszerünk határain kívül esik.

Németh Tamás felvétele az M45 nyílthalmazról

Megfigyeléseink tárgyai ennek megfelelően elsődlegesen saját galaxisunk, a Tejút objektumai: fiatal, “erejük teljében” lévő csillagok laza csoportosulásai, a nyílthalmazok; idős, halvány csillagok tíz- vagy akár százezreinek sűrű, szimmetrikus városai, a gömbhalmazok; csillagtetemek pompás “síremlékei”, a planetáris ködök; a csillagközi teret mindenhol behálózó por- és gázanyag látványos sűrűsödései, a reflexiós, az emissziós és a sötét ködök hatalmas leplei. Mindezek mellett természetesen fényévmilliókra lévő extragalaxisok ezrei is elérhetőek amatőr távcsövekkel, beláthatalan mélységeibe ereszkedvén így az Univerzum múltjába.

Zseli József felvétele az NGC7789 nyílthalmazról

A magyarországi, szervezett formában zajló mély-ég megfigyelés több évtizedes múltra tekint vissza, amiben elévülhetetlen szerepe volt Szentmártoni Bélának, aki az észlelők munkájának összefogásával, cikkek fordításával nagyon sokat tett a csoportért.

Szitkay Gábor és Éder Iván felvétele az M81-82 galaxisokról

Szakcsoportunk az égbolt ezen csodáit megfigyelő amatőrök munkáját fogja össze és koordinálja, valamint észleléseiket rendszeresen közölve megosztja azokat társainkkal az egyesület havilapjának, a Meteornak a hasábjain. Jelenleg még nincs honlapunk, a közeljövőben tervezzük beindítását, ahol főként az eddig beérkezett megfigyelési anyagok archívumát szeretnénk elhelyezni. Internetes levelezőlistánk címe: galaxis@mcse.hu.