Kettőscsillagok

Hasznos szoftverek

Letöltések

Ladányi Tamás
8200 – Veszprém, Fenyves u. 55/A
E-mail: ladanyitamas@chello.huHa távcsőbe nézve nagyobb nagyítással megvizsgáljuk a csillagokat, azt tapasztalhatjuk, hogy gyakran kettő vagy több komponensre bomlanak fel. Találunk közöttük olyanokat, amelyek csak véletlenül esnek egy látóirányba (optikai kettősök), viszont a csillagászok figyelme inkább a fizikailag is összetartozó rendszerekre irányul. Sokféle módszerrel kimutathatjuk a csillagok kettős vagy többszörös mivoltát (spektroszkópiai, interferometrikus, asztrometriai stb.), viszont az amatőrcsillagászati megfigyelések tárgyát főként a vizuális kettősök képviselik. A legérdekesebb csoportot a binaryk, azaz a gyors pályamozgást produkáló párok alkotják, ahol a főcsillag és kísérője szögtávolságának és pozíciószögének elmozdulását akár néhány év alatt is észlelhetjük.

BKO 27 és a LAD 1 magyar katalogizálású kettőscsillagok

A kettősök amatőr megfigyelése hazánkban a hetvenes években honosodott meg Szentmártoni Béla népszerűsítő munkája jóvoltából. A Meteorban 1984-ben indult a témával foglalkozó rovat, melynek vezetésében Vaskúti György, Ladányi Tamás, Berkó Ernő és Schné Attila vett részt. A Meteor kettőcsillag-rovatát jelenleg Szklenár Tamás vezeti. Az MCSE Kettőscsillag Észlelő Szakcsoport célja a kettősök észlelésének, mérésének összefogása és az eredmények közzététele.

Az STF 3062 binary pályája (mikrométeres mérésekből szerkesztve)

Az észlelési technikát illetően vizuálisan becsülhetjük vagy mikrométerrel, CCD-vel mérhetjük a kettősök paramétereit. Ez utóbbi módszer a digitális képrögzítés elterjedésével vált egyre népszerűbbé, amelynek eredményeképp nemzetközi publikációk és új felfedezések is születtek. Jó kapcsolatot alakítottunk ki és ápolunk külföldi társszervezetekkel; pl. Commission Étoiles Doubles (francia), The Webb Society Double Star Section (angol), The United States Naval Observatory (amerikai).