Csillagfény mellett 2.0

Habár sok minden ott van az interneten, a kezdő csillagászat-kedvelő sokszor nem tud mit kezdeni az információbőséggel. Hasznos tudnivalók itt, részletes leírások, végtelen hosszú katalógusok ott, az asztronómia titkos tolvajnyelvén írt cikkek amott – nem könnyű eligazodni!

Az eligazodásban segíthetnek a könyvek, amely egyfajta információs szigetként dacolnak a világháló információs nyüzsgésével, túlkínálatával. Manapság a csillagászati alapismereteket is szokás hangzatos formában világgá kürtölni. A nagyközönség képzeletét is jobban izgatja a fekete lyukak titkos élete, mint a Hold fázisváltozásai, azonban ha feltesszük a kérdést az utca emberének, hogy mi okozza a Hold látszólagos alakváltozásait, nem biztos, hogy képes helyes választ adni.

A csillagászattal ismerkedők, a kezdő amatőrök, a csillagász szakkörbe beiratkozó fiatalok hasznosan forgathatják Fejes Zsolt kötetét, amelyben sok-sok gyakorlati információt kapnak az égbolton való tájékozódásról, a távcsöves látnivalókról, a csillagászat alapjairól. Ez a könyv azonban nem csupán gyakorlati tudnivalókkal segíti az eligazodást a csillagászat világában, hanem hasznos elméleti háttérismereteket is ad a Naprendszer égitestjeiről, a csillagok, a galaxisok világáról, az űrcsillagászatról vagy éppen a csillagászat történetéről.

2017 novemberében új könyv került a boltokba, mely hamarosan egyre több amatőrcsillagász polcán volt megtalálható. Fejes Zsolt: Csillagfény mellett – egy majdnem tankönyv című könyve gyorsan népszerű lett a csillagászatot kedvelők körében.

Népszerűségét valószínűleg annak köszönhette, hogy korunknak megfelelően, egyszerűen, érthetően, az alapoktól vezette be az érdeklődőt kedves hobbijába, az (amatőr)csillagászat tudományába. Bár nem a digitális világot gyarapította, mégis sokan vették kezükbe, és forgatták haszonnal.

Amilyen hatalmas Világegyetemünk, annyira hatalmas az az ismeretanyag, ­mellyel szinte naponta szembesülünk. Nem könnyű eligazodni benne, kiválasztani a minket érdeklő (néha csak) morzsákat korunk információhegyeiből. Az internet sem mindig segít – sőt, néha még el is bizonytalanít bennünket, annyi egymásnak ellentmondó adatot közölnek a különböző oldalak. Van, mikor visszasírom gyermekkoromat, amikor, ha valaminek utána szerettem volna nézni, csak fellapoztam nagymamám Révai nagy lexikonjának valamelyik kötetét vagy szüleim hat plusz két kötetes Új magyar lexikonját, és úgy éreztem, az igazságot, a tényeket találtam meg. Ma már nem tehetünk mást, mint próbálunk hiteles weboldalakat, vagy – ami még jobb – könyveket előszedni a könyvespolcunkról.A csillagászat és az Univerzum titkai iránt érdeklődőknek ezért ajánljuk Fejes Zsolt könyvének második kiadását. A szerző, több mint 35 évnyi ismeretterjesztéssel a háta mögött, az első kiadást még több ismeretanyaggal egészítette ki, így az alapismeretek már nem is annyira alapok. Nem csak a szövegben történt bővítés, de az ismeretekhez szorosan kapcsolódó képanyag is jelentősen bővült. Egy csillagtérkép a GeoBook jóvoltából, valamint egy 16 oldalas színes melléklet is tovább gazdagítja könyvet. Majdnem „tankönyvsége” akár szakköröknek, szakkörvezetőknek is segítséget adhat, hiszen jól összeszedte az alap tudnivalókat, legyen az gyakorlati vagy elméleti.

A jobb megértést egyszerű, de jól érthető illusztrációk is segítik, a szemet pedig a mellékletben található asztrofotók gyönyörködtetik.

Mivel találkozhatnak az olvasók a könyv lapozgatása során? Szinte mindennel, ami ahhoz szükséges, hogy valaki barátságot kössön az égbolttal, és elkezdjen észlelni. Hiszen, remélem, nem állítok valótlant, a könyv célja talán éppen ez: minél többen visszatérjenek ahhoz, ami valaha természetes volt, s ez égbolton való tájékozódás és a természet szeretete. Az égbolt szép.
A könyv segítségével megismerhetjük az alapokat, az égboltot csillagképeivel, otthonunkat, Naprendszerünket. Innen kilépve vár minket az Univerzum. A szerző ügyelt arra, hogy műve ne legyen száraz, tankönyvízű. A fejezetek nem katonás sorrendben követik egymást, mégis, logikailag összekapcsolódnak. Kitérőt teszünk ugyan fizikai képletekhez, de csakis alap szinten, akit pedig ez nem hoz lázba, át is ugorhatja, és máris a csillagászat történeténél találja magát. Hiszen „múlt nélkül nincs jövő, s mennél gazdagabb a múltad, annál több fonálon kapaszkodhatsz a jövőbe”.
A könyv második kiadásában is Sánta Gábor készítette a mélyég-rajzokat, az asztrofotók Sebestyén Attila, Szűcs Mátyás és Majoros Attila munkáját dicsérik. A könyv majdnem 300 oldal, ami jóval meghaladja az előző kiadás 205 oldalas terjedelmét, s ez a megnőtt terjedelem jóval több információt ad át az olvasónak. A kötet ára 4250 Ft (+postaköltség) , kapható egyebek mellett a Polarisban, megrendelhető az MCSE Égboltban (egbolt.mcse.hu) és emailben az MCSE-től (mcse@mcse.hu). Megrendelés után átutalásos számlát küldünk.

Török Tünde – Mizser Attila