Égi kalendárium: 2008. március

Ha március — akkor Messier-maraton. Mostanában nálunk is egyre
népszerűbb ez a komoly észlelői kihívást jelentő, egész éjszakás
program. Akik nem ennyire megszállottak, azok távcsöve sem marad fény
nélkül a tavasz első hónapja során.

A bolygók láthatósága

A Merkúr láthatósága ugyan nem a legkedvezőbb, de a legkitartóbbak a hónap elején a DK-i égen megkísérelhetik a bolygó megkeresését — egy órával napelte előtt. A hajnali megfigyelés előnye, hogy a még sötét égen megtalált bolygó könnyen követhető és ugyan világosodik, de egyre magasabbra is emelkedik a horizont fölé.

A Vénusz a hónap elején még szintén a hajnali DK-i égbolt ékessége, de láthatósága gyorsan romlik. A hónap végére alig fél órával kel csak a Nap előtt.

A Mars ugyan egész éjjel látható a Taurus (Bika) csillagképben — csak kora hajnalban nyugszik — de sajnos korongja már 9"-nél is kisebb, és egyre gyorsabban halványodik.

A Jupiter kora hajnalban kel, és láthatósága egyre javul. Sajnos az ekliptika legdélebbi részein, a Sagittarius (Nyilas) csillagképben látható, így nem emelkedik magasra a horizont fölé.

A Szaturnusz a legjobban megfigyelhető bolygó márciusban. Magasan, a Leo (Oroszlán) csillagképben látható, és csak napkelte előtt kevéssel nyugszik.

Az Uránusz és a Neptunusz a Nap közelében tartózkodik, így megfigyelésükre egyelőre nincs lehetőség.

Együttállások, csillagfedések

A hónap első napjaiban a hajnali égbolton a Vénusz és a Merkúr együttálása lesz látható. Március 5-én a vékony holdsarló is csatlakozik a két bolygóhoz.

A hajnali égbolt március 5-én fél órával napkelte előtt (Nagy Zoltán A.)

A Hold Fiastyúk-fedéseinek lassan vége lesz, de még egy remekbe szabott találkozónak tanúi lehetünk. Március 12-én este a Hold a csillaghalmaztól ugyan kissé északra halad el, de ezt ellensúlyozza, hogy a Hold csupán 31%-os fázisú lesz, kb. 40° magasan a horizont felett. Így a jelenség akár egy teleobjektívvel is hálás fotótéma, vizuálisan pedig kis nagyításokkal lesz a legszebb a látvány. A Hold csak éjfél után nyugszik, így bőven lesz időnk a képek készítésére. Alábbi ábránkon a Hold útja látható, az időpontok helyi időben vannak feltüntetve.

2008 március 12.: Hold a Fiastyúkban. A képkivágás mérete megegyezik a DSLR gépek látómezejével,
300mm-es teleobjektív használata mellett.

Meteorrajok és üstökösök

Márciusban nagyobb aktivitást mutató meteorraj nem figyelhető meg. A Virgo (Szűz) csillagképből azonban számos kisebb raj szórja tagjait, jellemzően 2-3 hullócsillag formájában óránként. Ezeknek a maximuma azonban idén telehold környékére esik, így tanulmányozásukra nem túl ideálisak a körülmények.

Üstökösök terén széles a kínálat. Az elmúlt hónapok legnépszerűbb objektuma a Holmes-üstökös volt. Megfigyeléséhez már binokulár, illetve kisebb távcső kell – fokozatosan halványodik, 6m körüli, és egész éjjel megfigyelhető, de csak igazán sötét égen, zavaró városfényektől távol érdemes vele próbálkozni.

A Wirtanen-üstökös ennél kicsit halványabb, 10 magnitúdó körüli. Március 6-7. között a Fiastyúk mellett halad el 3,5° távolságban, majd 28-án az M36 és M38 nyílthalmazok között vonul el. 19-én és 20-án alig 1°-ra közelíti meg a jóval halványabb Lovas-üstököst. Ekkor alig 2°-al nyugatra lesz az ι Aur-tól.

A Schwassmann-Wachmann 1 éppen kitörése után van, jelenleg 12-13m fényességű. Az Auriga (Szekeres) és a Gemini (Ikrek) csillagképek között  kereshető fel.

Még a tavalyi évben, november 20-án fedezte fel Andrea Boattini a C/2007 W1 üstököst. Márciusban gyorsan fényesedik: 12,5m-ról egészen 11m-ig jut el. A várakozások szerint májusban már binokulárban is megfigyelhető lesz, a déli félteke lakói pedig akár szabad szemmel is észlelhetik majd a nyáron.

Ha március, akkor Messier-maraton!

Minden tavasszal március-április fordulóján a Nap úgy helyezkedik el Messier 110 objektuma között, hogy elméletben egyetlen éjszaka során közel az összes objektum megfigyelhető — ez az ún. Messier marathon. Ez természetesen nem kis kihívás, hiszen alapos égbolt-ismeretet, műszerünkkel való összeszokottságot igényel, én nem utolsósorban megfigyelési tervet, kidolgozott stratégiát is. Sajnos, idén a telehold március 21-én következik be, így a holdfény a megfigyelésre alkalmas időszak egy jelentős részében erősen zavarni fog — ezzel is növelve a feladat nagyszerűségét.

A nyírségi amatőrök március 7-9. között Messier-hétvégét szerveznek Bátorligeten