Szarka Levente húsvéti észlelése

Mivel régi cimborám Szöllősi Attila épp ügyeletes volt, egyedül indultam neki 8 óra tájban. A “szokásos” Tesco-puszta helynél jobbra vágytam, ezért Soltvadkert felé vettem az irányt, majd a várostól kb 10 km-re letáboroztam a főúttól nem messze a pusztában.
Kecskemét fényei északon bőven a tolerálató mérték alatt zavartak csak, délen Soltvadkert (?) fényei jelentettek csak további zavarást. A nyugodtság sajnos alig érte el a közepes mértéket, az átlátszóság viszont – azt kell mondanom – jóval átlag feletti volt. Mivel időm nagy részét Budapesten töltöm, ritkán adatik meg olyan ég amikor a Kaptár (M44), és az M35 a Geminiben szabadszemes. Miután betanítottam a mechanikát az Encke-üstökös nyomába eredtem, de sajnos az alacsony látóhatár feletti magasság miatt nem láttam meg. Bemelegítésképpen némi gombnyomogatással a látómezőbe varázsoltam az Égi bajuszt (M42) mely hatalmas méretével kilógott a látómezőből. Következett néhány kevéssé látványos objektum (M78 Ori DF, M41 CMA NY), majd az M46 nyilthalmaz a Puppisban benne a látványos planetáris köddel. Kiváncsi-ságképpen beállítottam a Rosetta-ködöt, de sajnos alig lehetett sejteni, másrészről a C8 alig 1°-os látómezeje szűknek bizonyult ehhez.Az este további részét leginkább az Oroszlán, Bereniké hajfürtje, Vadászebek valamint a Nagy Medve és a Szűz csillagképek 10-12 magnis objektu-mainak beállításával töltöttem. Leginkább a SkyHound oldalán található galaxisokat nézegettem végig, összesen kb 20 objektumot. Sikerült meglátnom az M64 galaxis “fekete szemét”, a Sombrero galaxis porsávját, de a legnagyobb élményt az M51 (Örvény-köd) jelentette. A városból alig látszó galaxis “hatalmas” paca, két spirálkar határozottan kirajzolódott. A másik meglepetés objektum az M97 Bagolyfej planetáris volt a Göncölszekérben. Mintha mindkét szeme látszódott volna (az egyik határozottan) és egyszer a központi csillaga is bevillant -bár a katalógusok szerint ezt a távcsövem nem képes megmutatni. Zárásképpen az alig 10° magasan levő Gyűrűsködöt állítottam be: a tiszta égnek köszönhetően jobban látszódott, mint Budapest-ről, vagy a környékéről bármikor.
Összességében kb 2.5 – 3 órát töltöttem az ég alatt, mintegy 25 mély-ég objektumot beállitva. Sok sikerélmény ért aznap este, 20 távcsövégen eltöltött év után is láttam újat. Élveztem a GoTo mechanika nyújtotta előnyöket, csak bepötyögtem a katalogusszámokat és 1 percen belül nézhettem az objektumokat.
Remélem más is kihasználta a húsvéti kiváló éjszakát egy kis nézelődésre.