112. Hawking, Stephen W.: Az idő rövid története a Nagy Bummtól a fekete lyukakig.

{mosimage}

Kapható a könyvesboltokban. Megvásárolható a Polaris Csillagvizsgálóban (Budapest, III. Laborc u. 2a.), és megrendelhető a Magyar Csillagászati Egyesület postacímén (1461. Budapest, Pf. 219.) piros postautalványon, hátoldalon a tétel megnevezésével.

Az 1988-ban megjelent, és a sikerlisták élére került kozmológiai könyv megszületésének történetét már ismertettem a 17-es sorszámom alatt (…a könyvet 20 nyelvre fordították le, és több mint 10 millió példányban fogyott el a kiadását követő első három évben…).
Na az egyik ilyen nyelv a magyar volt! Itt is sikere lehetett, mert többször ki kellett adni! Első kiadása 1989-ben, második kiadása 1993-ban, harmadik kiadása 1995-ben, negyedik kiadása 1998-ban jelent meg. Ez az ötödik kiadása.
Nagyon szép Sagan bevezetése: Mindennapi életünket éljük a világban, és jószerivel semmit sem értünk belőle. Nem sokat törjük a fejünket az életet adó napfényt létrehozó gépezeten, sem a gravitáción, mely a Földhöz köt és megóv attól, hogy bolygónk a világürbe penderítsen bennünket, sem pedig a testünket alkotó atomokon, melyek stabilitásától létezésünk függ…..kevesen töltik közülünk idejüket azzal, hogy a természet útjai felöl elmélkedjenek…”
Nézzük mármost magát a könyvet! Egyszerüen nem értem, miként lehetett ez a könyv milliók napi olvasmánya, egyszerü emberek bestsellere!? Nagyon komoly, nagyon nehéz dolgokról esik benne szó. Szakemberek által vizsgált problémák vannak itt felvetve, tárgyalva, nem is mindig lezárva…. Nem mondom, hogy nem olvasmányos, és nem érdekes, sőt sok-sok apró humorral is átszőtt. De kemény dió! Én se értettem meg a könyv néhány részét: pedig mondjuk egy Európa középső részén élő, átlagos értelmi színvonalú ember vagyok, aki már néhány csillagászati könyvet átlapozott.
Nehéz ügyek ezek: a tér, az idő, a végtelenség, a relativitáselmélet, a téridő, az eseményhorizont, a vöröseltolódás, a szingularitás, a fekete lyuk, a kvantummechanika, a gravitáció, a részecskefizika, a húrelmélet. Különösen a fekete lyukak a szerző kedvencei: kialakulásuk, mindenféle pajkos dolgaik, sugárzásuk, jövőbeli sorsuk. Mindezek alapozzák meg a nagy kérdéseket, de már az egész Világegyetemről: miért volt kezdetben olyan forró? Miért lett nagyléptékben egyforma a képe? Miért tágul ekkora rettenetes sebességgel kezdettől fogva? Különösen érdekesek a könyvben az időről írtak! És a világ (gyenge vagy erős) antropikus volta, vagy nem volta. Legvégén a legvégső kérdések: “Mekkora választási lehetősége volt Istennek a világegyetem megteremtésekor?” és még egy: “És ki teremtette a Teremtőt?”
A fentiek ellenére is: nagyon ajánlom a könyv olvasását mindenkinek!