141. Sagan, Carl: Milliárdok és milliárdok. Gondolatok az ezredfordulón életről és halálról.

{mosimage}

Könyvesboltokban kapható.

Jellegzetes Sagan-könyv: felületesen átlapozva: nem csillagászati. Ám kényelmesen nekiülve, nyugodtan olvasva, ahogy magával ragadja erre-arra-amarra a szerző: szinte minden oldalán találni csillagászatot.
A nagyon nagy mennyiségek szemléletes példái és írásmódja. Az exponenciális növekedések. A fény és a többi sugárzás. A négy legfontosabb kozmikus kérdés. Más csillagok melletti bolygók. űrkutatás. A Naprendszerből kifelé tartó ürszondák, rajtuk a sagani üzenetekkel. A Föld környezetszennyezési problémái. Az elmúlt század elemzése. A századelő és a századvég összevetése sok mindenben, köztük a természettudományokban.
Erre a mostani könyvre nem jellemző a humor. Komorabb, mert 1994 végén Sagan megbetegedett. 1995-ös csontvelő-átültetése után jól tudta mi vár rá, és mennyi ideje van még. Gyorsan megírta a Korok és démonok könyvét, filmforgatókönyvet írt a Kapcsolat regényéhez, a film készültében is segédkezett, és összeállította ezt a kötetet 1995 végén. Már nagyon beteg volt, de még dolgozott. Környezetében, sőt világszerte ismerték állapotát. Mindez olvasható itt, mert leírta betegségének folyamatát és közben támadt gondolatait 1996 októberéig bezárólag. A következő fél év történéseit már felesége írja le, mert magát Sagant 1996. dec. 20-án legyürte a betegség. A könyv legfájdalmasabb része ez az utolsó hét oldal: az utolsó hetek és napok. Aztán már beterítik a szobát a világ minden részéből áramló levelek kötegei, melyeket a Sagant gyászoló emberek küldtek el.