168. Hawking, Stephen: A Világegyetem dióhéjban.

{mosimage}

Kapható a könyvesboltokban. Megvásárolható a Talentum KFT. (1133. Budapest, Gogol u. 17. tel.: 239-9141) címén is.

Ez is egy album, bár kisebb (20 x 25 cm-es) méretű. Ám elejétől végéig fényezett papíron fut a szöveg, és a rengeteg sok szép színes kép is. Kell is az illusztrácó, mivel a szerző nagyon nehéz témaköröket hoz elénk.
A relativitáselmélet rövid története, egy kis kvantummechanikával és Einstein családi életével megspékelve. Az idő (körte) alakja, modellje, iránya, téridő, holográfia, pébránok, háttérsugárzás. Aztán itt a dióhéjas kép: mely maga a Világegyetem. Végtelen a térben, de véges az időben. A galaxisok eloszlása. Olbers paradoxona. Hubble vöröseltolódása, és sok- sok friss érdekesség a kozmoszról. A jövő előrejelzése fejezetben: csillagfejlődés, a fekete lyukak, majd ezt ragozva az időutazás ürügyén ír a mai (asztro)fizika érdekességeiről és rejtelmeiről. Majd Hawking unokájának képe oldja a fekete lyukak párolgásának és a kvantummechanikai szinten mért negatív energiasűrűség által meggyűrt téridő borzalmait. Aztán még egyre nehezebb és vadabb dolgok következnek, melyeket az elmém telítődése miatt már nem is tudtam befogadni elsőre. Ezt a könyvet legalább kétszer kell elolvasni!
Az illusztrációk eszméletlenül gyönyörűek! Főleg a grafikák, melyek sosemlátott jó módszerrel ábrázolják a kozmológia legérthetetlenebb fogalmait. Reprodukcióra ajánlottak! Persze a szöveg nem gyermekeknek való, talán nem is az átlag közönségnek, habár bizonyosan sokan vásárolják majd meg. Nehéz, komoly, Hawking friss kutatásait is bemutató, erős agytornára kényszerítő dolgokat rejtenek a sorok!
Szent Ágostontól kérdezték vicces emberek: Mit csinált Isten, mielőtt megteremtette a világot?” – erre a válasz: “Előkészítette a Poklot, azok számára, akik ilyen kérdéseket tesznek fel!” Nos: Hawking kérdései ilyenek, vagy még ilyenebbek…