48. Gazda István: Magyar tudománytörténetet.A felsőoktatási intézmények hallgatói számára.

{mosimage}

Kapható a Budapesti Teleki Téka (Budapest, VIII., Baross u.1. tel: 267-6996), a Custos-Zöld Könyvesbolt (Budapest, II., Margit körút 7. tel: 212-5191), a Kis-Magister Könyvesbolt (Budapest, V., Magyar u. 40. tel: 327-7796) üzletekben.

Hej! De jó dolga lenne a magyar csillagászattörténészeknek, ha a Gazda István csak a magyar csillagászat történetével foglalkozna. Nem kellene dolgoznunk: mert, akkor ott lenne a 100 kötetes Gazda-féle Nagy Magyar Csillagászat Történet” sorozat a könyvespolcon — mi meg olvashatnánk, pihenhetnénk, lazíthatnánk, bámulhatnánk az eget!
De a Gazda István a teljes magyar tudomány- és technikatörténet szorgos összegyűjtője, kutatója és kiadója, és így “csak” részben kerül a hazai csillagászat a látókörébe.
Ez a könyv ugyanazt nyújtja, mint az 1996-os (Reáltudományaink történetéből című). 8 fejezetben mutatja be az “élettelen” természettudományok hazai történetét.
A tudománytörténet-írás honi történetével kezd, azaz a régmúlt hazai történetíróit, köztük a csillagászatáét is ismerteti: Tass Antal, Kelényi B. Ottó, Dezső Lóránt, stb. munkásságát. Majd a hazai felsőoktatás története következik (a középkori Veszprém, Pécs, Óbuda, Pozsony és a külföldi egyetemjárások. Az újabbkori egyházi főiskolákat is tárgyalja egészen a 19- 20. századi állami egyetemekig).
Aztán a matematika, a csillagászat, a fizika, a kémia, a földtudományok hazai története következik. Minden fejezetet szöveges rész, kronológiai táblázat és ajánlott irodalom alkot.
A csillagászat magyarországi történetéből című rész (11-12, 51–64. old) sok mindent sorol fel, de röviden, jelzésszerűen. Nyilván a felsőoktatásban sokféle diákhoz juthat el ez a könyv, soknak ad általános tájékoztatást — akik ennél jobban érdeklődnek: a nevek, intézetek, könyvek, évszámok alapján elmélyülhetnek, ha úgy kívánják. A csillagászattörténeti kronológia 40 tételes, az ajánlott irodalom 21 könyvet sorol fel.
A kötet végén a Magyarországon született, itt is tanult, de már külföldön alkotó, ott világhírű tudósok ismertetése zajlik.
A legvégén “Kiemelkedő személyiségek a tudományok magyarországi történetéből” címmel 425 (négyezszázhuszonötös) magyar élettelen-természettudós 5-10 soros ismertetését adja: név, mettől, meddig, hol dolgozott, mit csinált, miket fedezett fel, hol található róla bővebb ismertetés.
Jó látni a magyar csillagászatot így benne a magyar természettudományok (majdnem azt írtam: a magyar kultúra) nagy alkotmányában!