66. Hudoba György: Terkán Lajos (1877-1940) élete és munkássága.

{mosimage}

Beszerezhető a Terkán Lajos Bemutató Csillagvizsgáló (8000. Székesfehérvár, Fürdő sor 3.) címére piros postautalványon küldött 350 Ft ellenében vagy a nyitvatartás alatt személyesen (tel: 22 314-456, e-mail: {telapo@email.com}).

Terkán Lajos Székesfehérváron született. 1900-ban végzett csillagászként. 1901-1919-ig Ógyallán észlelt (főleg változócsillagokat) és ő volt aki 1920-ban az utolsó pillanatban átmentette az ógyallai csillagda távcsöveit, műszereit és könyvtárát Budapestre. Itt elősegítette a Svábhegyi Csillagvizsgáló létrehozását és annak főobszervátoraként és aligazgatójaként vonult nyugdíjba 1935-ben. Sok csillagászati szakcikket és ismeretterjesztő cikket írt.
Székesfehérvár amatőrcsillagászai már eddig is tisztelték városuk nagy szülöttjét, hiszen a csillagvizsgálójukat és negyedéves lapjukat is róla nevezték el. Egy évtizedes kutatómunkával feltárták Terkán életrajzát, munkásságát és most ebben a kötetben közzé is tették (a könyv megjelentetése az 1996.febr.10-i emlékülésen ünnepélyesen történt). A könyv bemutatja az Ógyalla és Svábhegy csillagászati munkásságát is.
A könyv közli Terkán bibliográfiáját, illetve főbb műveit, Bartha Lajos anyagainak felhasználásával, 105 ilyen munkát felsorolva. Többnyelvű rezümék után egykori újságok fotokópiái következnek: cikkek, hírek, főleg a Halley-üstökös 1910-es székesfehérvári látványáról, de más változócsillagászati és asztrofizikai dolgokról is.
De mi a csuda az a TELAPO? Még Mizser Attila nevezte el hazánk Uránia Bemutató Csillagvizsgálóit UPO-knak: az Urania Public Observatory mozaikszóból. Igy lett BUPO, PUPO, KUPO, MUPO, DUPO, SZUPO, ZUPO, stb, rendre a Budapesti, a Pécsi, a Kaposvári, a Miskolci, Debreceni, Szolnoki, Zalaegerszegi Uránia. Székesfehérvár Urániája is eleinte SZUPO volt…..csak 1993-ban vette fel a komolyabb” TELAPO nevet: Terkán Lajos Public Observatory.