114. Sagan, Carl: Korok és démonok.

{mosimage}

Könyvesboltokban kapható, a Typotex Elektronikus Kiadó KFT-nál rendelhető. Megvásárolható a Polaris Csillagvizsgálóban (Budapest, III. Laborc u. 2c) és megrendelhető a Magyar Csillagászati Egyesület postacímén (1461. Budapest, Pf. 219.) piros postai utalványon, hátoldalon a tétel megnevezésével.

Carl Sagan csillagász, planetológus, ismeretterjesztő könyve inkább tudománytörténeti, tudományfilozófiai és nem csillagászati. Vagy mégis? Bemutatja a természettudományok történetét, müködési logikáját, tévútjait és a szkeptikus gondolkodást az áltudományokkal szemben. A középkori babonákon, látomásokon, szörnyü üldözéseken, sötétségeken át jut el a mai Amerika ugyanennyire sötét mindennapjaiig, a sok televíziócsatornán ömlő bárgyúságokig. 10 évvel korábban nem is értettük volna Sagan mondatait. Ma – mert ez az Amerika itt van a tévékben, üzletekben, folyóiratokban, áltudományokban – sajnos értjük!
De Sagan megmutatja a gyógyszert: a természettudományok oktatása, népszerüvé tétele, az ismeretterjesztés az ellenszer. Gyertyák napjaink sötétsége ellen! Közben megismerjük Sagan életrajzát gyermekkorától 1995-ig. Megismerjük az amerikai és az egyetemes tudomány kalandjait az ő szemszögéből. A szerző nagyon jártas az európai kultúra múltjába is. Meglepően sok magyar utalást is találunk a könyvben, pl. a 286-291 oldalakon, a magyar történelemmel kapcsolatban. Még Kun Béla (!) nevét is leírja! A magyarság iránti érdeklődésének talán Teller Ede az oka, akivel Sagannak sok vitája volt és akit az egész emberiség legsötétebb figurájának tartott.(Nincs még egy olyan tudós, aki olyan nagy kockázatnak tette ki az emberiséget, mint Teller”) Talán Teller életútját “kutatva” érdekelhette az átlagosnál jobban Magyarország. Pedig nem járt itt. Most már nem is fog! Pedig jó lenne vele elbeszélgetni. Mit is kellene tenni a hazai tudományos ismeretterjesztésnek? Nem tisztán csillagászati a könyv, hiszen “csak” a Mars csatornái, a Mars-arc, UFO-k, idegen lények látogatása, földönkívüli rádiójelek utáni kutatás, gabonakörök vannak a kötetben, szóval vegyes témák.