80. Rees, Martin: A kezdetek kezdete. Világegyetemek titkai.

{mosimage}

Beszerezhető a könyvesboltokban és a kiadó (1055, Budapest, Balassa Bálint u. 7., tel: 1269-2033) címén.

Az előszót Stephen Hawking írta 1997 májusában. Ebből kiderül, hogy Hawking és Rees együtt tanultak Cambridge-ben. Előbbi inkább a kozmológia elmélete, utóbbi inkább a megfigyelő csillagászat felé vette útját.
A kozmológiai témájú könyv alapos, friss, olvasmányos. Annak ajánlható, akit érdekel az éppen itt körülöttünk lézengő Világegyetem. Én egy ültömben végigolvastam.
Az átlagos olvasókhoz is szól. Hogyan érzékeljük a Világegyetemet? Miről folynak napjainkban a viták? Melyek a jövőben vizsgálandó területek? Hogyan működik a tudomány? Milyen alapvető kérdések boncolgatásával foglalkoznak a kozmológusok?
Csillagok, galaxisok, szuperhalmazok, kvazárok, COBE, neutroncsillagok, pulzárok, fekete lyukak, gravitáció, sötét anyag, galaxiscsírák, háttérsugárzás, antianyag, minilyukak, füzérek, entrópia, dimenziók, multiverzum. Ezek a könyv leggyakoribb szavai.
Az angol Cambridge ringatta bölcsőjét a hírhedt állandó állapotú Világegyetem” elméletnek, ezért a szerző ebbe az elméletbe rugdos a legnagyobbakat. Ő másban hisz, bár az “érvei” meglepőek: “Legalább tíz az egyhez le merem fogadni, hogy valóban volt ősrobbanás…A legtöbb kozmológus hasonló téteket tenne.” (8. old.), mintha a lóversenypályán, vagy egy londoni fogadóirodában lennénk. (Fogadni mernék: lehet fogadásokat tenni Angliában: volt-e ősrobbanás, vagy sem!) Később persze komolyabb bizonyítékokat is felhoz.
Az antropikus (emberre hangolt) Világegyetem elve sem tetszik neki túlságosan, ezt is szaporán ostorozza, mint tudománytalan dolgot. Valahogyan érzi, hogy ez fenyegetheti az ősrobbanásra tett fogadási esélyeit. Itt azért érezzük: lesz még majd mit kutatni a mostanában cseperedő kis kozmológusoknak is! Ezt bizonyítja a 97. oldal pár sora: “A kozmológiát úgy szokták gúnyolni, hogy olyan tudomány, amelyben a tények annyira szűkösek, hogy az elmélet lehetőségei korlátlanok.”!